نقش سیستم های بلک فورد و روکال در پیش بینی خونریزی فوقانی دستگاه گوارش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
خونریزی گوارشی فوقانی حاد از مشکلات شایع و تهدید کننده حیات می باشد. شناسایی بیماران با ریسک بالا از نظر نیاز به آندوسکوپی اورژانس و مداخله درمانی فوری در بیماران دچار خونریزی گوارشی فوقانی حاد، چالشی برای پزشکان اورژانس محسوب می گردد. استفاده ازسیستم های امتیازدهی روکال و بلک فورد از میزان این چالش تاحدی کاسته است. لذا این مطالعه با هدف بررسی نقش سیستم های بلک فورد 1 و روکال 2 در پیامد بستری بیماران مراجعه کننده با خونریزی گوارشی فوقانی به اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم انجام گردید.
روش بررسی
در این پژوهش تحلیلی گذشته نگر با استفاده از چک لیست تهیه شده از سیستم های امتیاز دهی بلک فورد و روکال و روش نمونه گیری آسان به جمع آوری اطلاعات از پرونده های بالینی 194 بیمار مراجعه کننده در سال های 1392 الی 1395 به بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی دارای خونریزی گوارشی فوقانی با سن بالای 18 سال و غیر ترومایی پرداخته شد و نقش سیستم های امتیازدهی بلک فورد و روکال جهت بررسی پیامد بستری با استفاده از آزمون ها آماری و با در نظر گرفتن سطح معنادار 05 / p = 0 بررسی گردید.
یافته ها
این پژوهش توانست رابطه معناداری را بین مداخلات انجام شده برای بیماران با خونریزی گوارشی فوقانی در بیمارستان شهید بهشتی با مداخلات پیش بینی شده توسط سیستم امتیاز دهی بلک فورد نشان دهد) 294 / p = 0/000, kappa = 0 (. همچنین ارتباط معناداری را بین محل بستری بیماران در بیمارستان با محل پیش بینی شده بستری) 182 / p = 0/000, kappa = 0 (و بین سن و سیستم امتیاز دهی روکال) 001 / p < 0 (توسط سیستم روکال نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که می توان از سیستم امتیازدهی بلک فورد در بخش اورژانس به عنوان یک راهنمای بالینی جهت تعیین نوع مداخله درمانی به صورت فوری و غیر فوری و از سیستم روکال نیز به عنوان یک راهنمای بالینی جهت تعیین نوع سطح مراقبت بیمار استفاده کرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
88 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2004782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!