مولفه های بازنمایی سازمان «سیا» در سینمای هالیوود
با واکاوی تولیدات هالیوود می توان فاصله میان واقعیت و آنچه را که هالیوود به تصویر می کشد، دریافت. در این راستا، سازمان سیا با بهره گیری از هالیوود و به طورکلی جاذبه های صنعت فیلم تلاش می کند زمینه را برای تحقق اهداف و سیاست های خود در عرصه جهانی فراهم کند. مسئله کلی این است که سازمان اطلاعاتی سیا، چگونه از طریق رسانه، خود را بازنمایی می کند؟ برای تبیین این مسئله، به طور مشخص و جزئی تر، به رابطه میان تولیدات صنعت سینمایی هالیوود و سیا پرداخته ایم. موضوعی که در این مقاله تلاش می شود به آن پرداخته شود «شناسایی و بررسی مولفه های اصلی بازنمایی سازمان سیا در سینمای هالیوود» است. در این بررسی به نظر می رسد که هدف سیا، نشان دادن یا بازنمایی این نهاد به عنوان نهادی قدرتمند، شجاع و میهن پرست است که برای صیانت از امنیت شهروندان آمریکایی به هر ابزاری متوسل می شود؛ به عبارت دیگر سیا با استفاده از هالیوود و دیگر ابزارهای رسانه ای ازجمله شبکه های خبری اصلی نظیر سیان آن و فاکس نیوز سعی می کند اعتماد مردم آمریکا را جلب کند تا بتواند سرمایه اجتماعی برای حاکمیت آمریکایی به وجود آورد. نشان دادن آمریکایی ها به عنوان «خود» و نمایاندن مولفه هایی از دشمن یا «دیگری» که در هر دوره متفاوت بوده است. هم چنین سازمان سیا قصد داشته در عرصه بین المللی و جهانی به عنوان سازمانی قوی، پیچیده، به روز و مخوف تلقی شود. بدین منظور با واکاوی، تحلیل پیام و نمادشناسی برخی فیلم های سینمایی هالیوودی، به برآوردی از مولفه های اصلی نمادسازی خواهیم رسید. ضمن آنکه چارچوب نظری این مقاله ترکیبی از دیدگاه «سرمایه اجتماعی» «رابرت پانتام» و دیدگاه «واقعیت و حاد واقعیت» از «ژان بودریار» و نیز نظریه «بازنمایی» از «استوارت هال» است.
بازنمایی ، هالیوود ، سیا ، سرمایه اجتماعی پانتام ، بودریار
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.