ارزیابی پروفایل اسید چرب، ویژگی های فیزیکی شیمیایی و آنتی اکسیدانی ترکیب روغن های هسته انگور و کنجد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی
روغن هسته انگور حاوی مقادیر بالای اسید لینولئیک (68%-76 %) است که اسید چرب ضروری بدن انسان بوده و وجود آن در رژیم غذایی از نظر نقش عملکردی آن برای بافت ها، ضروری می باشد. در بین روغن های نباتی معمول، روغن کنجد پایدارترین روغن در مقابل اکسیداسیون بوده و این پایداری به خاطر وجود درصد نسبتا بالای مواد ضد اکسیداسیونی فنولی است. 
هدف
 روش های مختلفی برای بهبود پایداری حرارتی روغن استفاده می شود که مخلوط کردن روغن با روغن های دارای پایداری اکسیداتیو بالاتر، یکی از بهترین روش های افزایش پایداری روغن می باشد که از نظر اقتصادی نیز قابل قبول می باشد. 
روش کار
 در این پژوهش نمونه های حاصل از اختلاط نسبت های متفاوت روغن کنجد (0، 25، 50، 75 و 100 %) با روغن هسته انگور (100، 75، 50، 25 و 0 %) تهیه و از نظر پروفایل اسید چرب، ویژگی های فیزیکی شیمیایی و آنتی اکسیدانی مورد ارزیابی قرار گرفت. 
نتایج
نتایج نشان داد که اسید لینولئیک، اسید چرب غالب روغن کنجد (52/42 %) و هسته انگور (50/62 %) بوده و با افزایش نسبت روغن کنجد از 25 % به 75 %، میزان اسید لینولئیک نمونه ها کاهش یافت؛ در حالی که میزان اسیدهای چرب اولئیک، پالمیتیک و استئاریک در نمونه های ترکیبی افزایش یافت. افزایش نسبت روغن کنجد در مخلوط، سبب کاهش عدد یدی و اندیس پراکسید نمونه ها شد. محتوای ترکیبات فنولی و قدرت آنتی اکسیدانی روغن کنجد (43/205 میلی گرم بر لیتر) بیشتر از روغن هسته انگور (23/101 میلی گرم بر لیتر) بود و افزودن آن در نسبت های مختلف به روغن هسته انگور سبب افزایش میزان ترکیبات فنولی و قدرت آنتی اکسیدانی و در نتیجه پایداری اکسیداتیو نمونه های مخلوط شد. نتیجه گیری نهایی: با توجه به قیمت محصول و اهمیت کیفیت تغذیه ای و پایداری روغن، فرمولاسیون 25 % روغن هسته انگور+ 75 % روغن کنجد دارای بهترین کیفیت تغذیه ای و قیمت کمتر نسبت به فرمول روغن کنجد خالص می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p2013209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!