جداسازی و غربالگری سویه های مولد ال-آسپاراژیناز از طبیعت و بهینه سازی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ال-آسپاراژیناز یک داروی درمانی است که در انواع لوسمی ها و سرطانهای خون به ویژه لوسمی حاد لنفوئیدی به کار می رود. میکروارگانیسمها مناسب ترین منبع برای تولید این آنزیم میباشند. هدف از این تحقیق جداسازی و شناسایی باکتری های تولیدکننده آنزیم ال-آسپاراژیناز از نمونه های محیطی مانند آب، خاک و گیاهان مختلف بود.

مواد و روش کار

جداسازی اولیه بر روی محیط های آگار مغذی و لوریا برتونی انجام شد و سپس سویه های بدست آمده بر روی محیط تمایزی آسپارژین دکستروز کشت داده شدند. کلنی های مولد ال-آسپاراژیناز بر اساس ایجاد هاله صورتی در اطراف کلنی انتخاب شدند. کلنی های رنگی برای مطالعه بیشتر فعالیت آنزیمی با استفاده از ال-آسپاراژین به عنوان سوبسترا انتخاب شدند. مقدار آمونیوم آزاد شده توسط روش نسلر اندازه گیری شد و فعالیت آنزیمی به صورت واحد آنزیمی بر میلی گرم پروتئین بیان گردید. بهترین سویه بر اساس روش های ریخت شناسی، بیوشیمایی، فیزیولوژیکی و همولوژی 16S rRNA شناسایی شد. به علاوه بعضی از فاکتورهای غذایی مانند منبع کربن، نیتروژن و pH به منظور تولید آنزیم ال-آسپاراژیناز بهینه سازی شدند.

نتایج

سویه 105 از میان سویه های جداشده فعالیت ال-آسپاراژینازی بالایی را نشان داد و تحت عنوان انتروباکتر سویه 105 شناسایی و با شماره دسترسیKX821736 در بانک ژنی NCBI ثبت شد. نشاسته 5/1 درصد به عنوان منبع کربن، آمونیوم سولفات 5/1 درصد به عنوان منبع نیتروژن و pH برابر 6 به عنوان بهترین شرایط تولید این آنزیم مشخص شدند. فعالیت اختصاصی آنزیمی در بهترین شرایط بهینه 42/9 واحد بر میلی گرم پروتئین بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2023474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!