نقش شایسته سالاری حفاظتی در سلامت سازمانی کارکنان ناجا با تاکید بر فرایندها (مورد مطالعه یگان های ویژه مستقر در تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سلامت سازمانی از مولفه های اساسی و دارای اهمیت فراوان برای تحقق هدف ها و برنامه های هر سازمان محسوب می شود و تامین آن جزء دغدغه های مدیران سازمانی محسوب می شود. با عنایت به ماموریت های حساس یگان ویژه، به منظور حفظ، صیانت و ارتقای سلامت سازمانی کارکنان آن و جلوگیری از بروز تهدیدها و آسیب پذیری های احتمالی، نهادینه شدن فرهنگ شایسته سالاری حفاظتی در آن ضروری است؛ پژوهش حاضر برای شناخت نقش شایسته سالاری حفاظتی در سلامت سازمانی کارکنان یگان های ویژه مستقر در تهران با هدف تاکید بر فرایندها صورت گرفته است.

روش شناسی

 این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از حیث روش کمی که به صورت پیمایشی انجام شده است؛ جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان یگان های ویژه مستقر در تهران به تعداد 6450 نفر و حجم نمونه آماری مطابق با جدول برآورد حجم نمونه مورگان 364 نفر تعیین گردید روش نمونه گیری، احتمالی طبقه بندی شده و ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته که اعتبار یا روایی آن به تایید متخصصان و کارشناسان رسیده و سنجش پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 96 درصد تعیین شده است؛ آزمون های استفاده شده در این تحقیق آزمون آماری t تک نمونه ای و آزمون رتبه ای فریدمن بوده است.

یافته ها و نتیجه گیری

 نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد چهارگانه شایسته سالاری حفاظتی در سلامت سازمانی کارکنان یگان های ویژه مستقر در تهران نقش معنا دار و مثبتی دارد؛ و از بین این ابعاد، بعد شایسته گماری حفاظتی بیشترین نقش را دارد. نتایج تحقیق، حکایت از این دارد که شایسته سالاری حفاظتی موجب افزایش سلامت سازمانی کارکنان یگان ویژه می گردد و تحقق هدف های سازمانی در این بستر با درصد خطای کمتری امکان پذیر خواهد بود؛ بنابراین، مدیران یگان ویژه باید با به کارگیری شاخص های حفاظتی در شایسته سالاری برای ارتقای سلامت سازمانی کارکنان و جلوگیری از تهدیدها و آسیب پذیری های احتمالی اقدام کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!