فراتحلیل جامعه شناختی نیازها و اولویت های زندگی زنان سرپرست خانوار با تاکید بر احساس امنیت اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به افزایش روز افزون زنان سرپرست خانوار و نقش تعیین کننده آنان در تامین معیشت خانواده، تاثیر حمایت های اجتماعی بر احساس امنیت اجتماعی زنان سرپرست خانوار طی چند سال گذشته سنجیده شد و سطح آگاهی، نگرش و رفتار آنان نسبت به خدمات حمایتی مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق امنیت در وجه عینی، به روش های مقابله و شیوه زندگی فرد و به میزان خطرات و ریسک های واقعا موجود و محتمل در جامعه اشاره دارد که به صورت نسبت هایی مشخص نشان داده می شود. اما امنیت در وجه ذهنی شاخصی احساسی است و به میزان خشنودی و رضایت فرد از شرایط امنیتی حاکم بر جامعه و برداشت فرد از این شرایط بستگی دارد.تمرکز اصلی  این تحقیق بر ترکیب و مقایسه نتایج و یافته های مجزای تحقیق های انجام شده و شناسایی اولویت ها و نیازهای زندگی زنان سرپرست خانوار با تاکید بر احساس امنیت اجتماعی می باشد. 

روش تحقیق

این تحقیق با روش های مطالعه اسنادی و کتابخانه ای ، مرور نظام مند و فراتحلیل کمی انجام شده است. مطالعه اسنادی و کتابخانه ای برای بررسی متون و نظریه ها و مرور نظام مند و فراتحلیل کمی برای بررسی و شناخت ماهیت تحقیق های پیشین به کار رفته است. ضمنا تاثیر خدمات حمایتی بر احساس امنیت اجتماعی زنان سرپرست خانوار نیز در قالب پرسشنامه خودساخته مدل kap rate با تمرکز روی سه سطح آگاهی(knowledge) ، نگرش (attitude) و رفتار (practice) اندازه گیری شده است.جامعه آماری و نمونه: مقالات علمی-تحقیقی و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی منتشر شده در مدت زمانی 1380 تا 1395 با موضوع زنان سرپرست خانوار، جامعه آماری را تشکیل می دهند.

یافته ها

یافته های حاصل از این تحقیق در پنج مقوله اصلی مربوط به سال انجام تحقیق ها، پرابلماتیک(مسئله ساز) ، چهارچوب نظری، روش شناسی استفاده شده در هر تحقیق و نهایتا یافته های کلیدی حاصل از تحقیق های مرور شده دسته بندی شدند. از یافته های کلیدی، سه یافته با عناوین تاثیر مثبت حمایت اجتماعی بر (سلامت اجتماعی ، توانمندسازی و کیفیت زندگی) زنان سرپرست خانوار استخراج گردید. ضمنا بین ابعاد مختلف احساس امنیت اجتماعی و حمایتهای رسمی در هر سه سطح آگاهی، نگرش و رفتار رابطه معنادار وجود داشته است.

بحث

اتخاذ دیدگاه جامعه شناختی و داشتن رویکرد اجتماعی به مسائل زنان سرپرست خانوار و افزایش حمایت اجتماعی از این گروه نقش به سزایی در ارتقاء احساس امنیت اجتماعی آنان دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2034411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!