ژل آلوئه ورا (صبر زرد)، جایگزینی موثر و ارزان، برای درمان زخمهای مزمن بستر

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
زخمهای مزمن یکی از پر هزینه ترین مسایل حل نشده سلامتی هستند. درمانهای معمول شامل تمیز کردن زخم و درمان آنتی بیوتیکی و گاهی اوقات دبریدمان جراحی و گرافت پوستی است که در مواردی مثل زخم دیابتی و زخم بستر سریع ترین و موثرترین روش است.
هدف
هدف این مطالعه بررسی ژل آلوئه ورا بر سرعت زمان بهبودی زخم و نیز کاهش مدت زمان بهبودی زخم است. سوابق این گونه مطالعات در ایران بسیار کم است یا شاید اصلا وجود ندارد، لذا به این مطالعه دست زدیم.
مواد و روش ها
تعداد 19 نفر از کسانی که قبلا تحت درمانهای رایج قرار گرفته بودند ولی پاسخ درمانی مناسبی نداشتند، از بین مراجعان به کلینیک های مختلف یا بیماران بستری در بیمارستان، به روش آسان انتخاب شدند. این افراد باید حداقل یک ماه از زمان دریافت درمانهای رایج بر علیه زخم، شامل شستشو، آنتی بیوتیک و نیز در صورت لزوم دبریدمان جراحی، را پشت سر گذاشته باشند. سپس به درمان روزانه 2 تا 3 بار ژل الوئه ورا، به فرم موضعی بر روی نمونه زخم های متفاوت مزمن شده پرداختیم. با توجه به استاندارد زمانی مورد نظر برای بهبود هر زخم، مدت حداکثر 3 ماه برای زخمهای نارسایی عروقی و زخم بستر و یک ماه برای زخمهای سوختگی و دیگر انواع زخمها، زمان در نظر گرفتیم. سپس اطلاعات مربوط به بیماران با مشاهده و تکمیل پرسشنامه، جمع آوری شد. نوع مطالعه، آینده نگر و نیمه تجربی و از نوع clinical trial است. چون تمام موارد قبلا درمان رایج را گرفته بودند، موارد مطالعه ما، به عنوان شاهد خود نیز می توانستند باشند. و به این مطالعه قبل و بعد پرداختیم.
حداکثر زمان لازم برای بهبودی مربوط به زخم بستر با زمان حداکثر 90 روز و متوسط زمانی 1/58 روز بود و کمترین زمان لازم برای بهبودی مربوط به زخمهای جراحی با زمان حداقل 3 روز و متوسط زمانی 11 روزبود. و در کل متوسط زمانی مورد نیاز برای پاسخ کامل به درمان (شامل از بین رفتن پوست) 25/31 روز بود.
نتایج
متوسط سنی شرکت کنندگان در مطالعه 48 سال بود. در بررسی فراوانی، نوع بهبود نهایی زخم با درمان سرپایی وبستری، سن، جنس، وجود یا عدم وجود بیماری زمینه ای، عمق و سطح زخم، تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد. در مورد ملاکهای بهبودی، یعنی زمان لازم برای کاهش قرمزی، تورم، ترشح و زمان برای بسته شدن کامل زخم معنی دار بود.(P value=0)
نتیجه گیری
در کل چنین نتیجه گیری می شود که، ژل گیاه الوئه ورا، در کیفیت و سرعت بهبود زخم، نسبت به درمان رایج بسیار موثرتر و کم هزینه تر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p203592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!