بررسی سطح ایمونوگلوبولین های مونوکلونال در بیماران با سندرم شوگرن اولیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سندرم شوگرن در حدود 5/0% عموم مردم شیوع دارد. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی شیوع ایمونوگلوبولین های مونوکلونال در بیماران مبتلا به سندرم شوگرن اولیه صورت پذیرفت.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی بر روی 31 بیمار مبتلا به شوگرن اولیه مراجعه کننده به بیمارستان فیروزگر تهران طی شش ماه نخست سال 1395 که تحت معاینه بالینی و آزمایشات مربوطه قرار گرفته بودند، انجام پذیرفت. در تمام بیماران آزمایش خون از نظر مونوکلونال آنتی بادی با استفاده از الکتروفورز ایمن سازی روی ژل های آگارز با آنتی سرم اختصاصی به زنجیره های IgG، IgM، IgA وκ  و λ تجزیه و تحلیل گردید. ایمن سازی با استفاده از Helena immunofixation agarose kit (Helena Laboratories, Beaumont, TX, USA)، اتو آنتی بادی های Anti-Ro، Anti-La، Rheumatoid factor (RF)، آنتی بادی ضدهسته با روش ایمونوفلورسانس، آزمایشات خون با تهیه لام خون محیطی، سدیمانتاسیون با روش مرجع لوله وستر گرین، آنالیز ادراری با Dip stick و اندازه گیری غلظت ادرار (Urine specific gravity) با استفاده از Refractometer (Mesu Lab Instruments Co., Guangzhou, China)، اندازه گیری کمپلمان سرم با روش توربیدومتری و کمپلمان CH50 با روش الایزا انجام گرفت.

یافته ها

 در بیماران مورد بررسی تاری دید 94%، خشکی دهان در 84%، التهاب و درد مفاصل در 48% و بزرگی غدد تحت فکی در 19% بیماران، بزرگی غدد لنفاوی، درگیری ریوی و پاراتیرویید هر کدام در 16% و التهاب رگ های خونی و عروقی در 13% و پدیده رینود در 6% مشاهده گردید و درگیری کلیوی و درگیری کبدی با کمترین درصد شیوع هر کدام در 3% بیماران مشاهده گردید. فاکتور روماتویید 22/58% و سدیمانتاسیون در 12/90%، الگوهای آنتی بادی ضدهسته و فلورسانس آنتی بادی ضدهسته 16/12%، کمپلمان C3 در 12/9% و کمپلمان C4 در 6/45% از بیماران غیرطبیعی بود. در مجموع در 29% از بیماران مونوکلونال آنتی بادی ها بیشتر از حالت نرمال بودند. ایمونوگلوبولین های مونوکلونال IgG، IgM و IgA به ترتیب در 19/3%، 6/4% و 3/2% غیرطبیعی بودند.

نتیجه گیری

 سطح ایمونوگلوبولین های مونوکلونال در بیماران مبتلا به سندرم شوگرن اولیه افزایش یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
368 تا 372
لینک کوتاه:
magiran.com/p2038226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!