بررسی فراوانی سندرم متابولیک و شاخص های آن در کارگران جوشکار درب و پنجره ساز شهر رفسنجان در سال 1397

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

سندرم متابولیک یکی از فاکتورهای خطر بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی عروقی می باشد. که با شاخص های مختلف به خصوص چاقی مرکزی سنجیده می شود. یکی از مهمترین صنایع، صنعت جوشکاری است، که آسیب ناشی از آن می تواند مشکلات بسیاری از جمله هزینه های درمان و مراقبت های بهداشتی را به فرد و جامعه تحمیل کند. بنابراین، باتوجه به شیوع بالای سندرم متابولیک که شاخصی برای بیماری های مزمن ازجمله قلبی عروقی می باشد و از طرف دیگر شیوع بالای عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی میان جوشکاران، برآن شدیم تا شیوع سندرم متابولیک را در میان جوشکاران شهرستان رفسنجان مورد بررسی قرار دهیم.

مواد و روش ها

مطالعه ی حاضر از نوع توصیفی است که در سال 1397  بر روی 78 جوشکار درب و پنجره ساز شهرستان رفسنجان انجام گرفت. جمع آوری داده ها در دو مرحله صورت گرفت، در مرحله اول بر اساس چک لیستی که شامل اطلاعات دموگرافیک و مرحله دوم انجام تست های آزمایشگاهی و در نهایت با ثبت داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 21، اطلاعات کمی به صورت "انحراف معیار±میانگین" و اطلاعات کیفی به صورت "تعداد(درصد)" گزارش گردید.

یافته ها

میزان فراوانی سندرم متابولیک و شاخص های آن در 78 نفر از کارگران جوشکار درب و پنجره ساز شهر رفسنجان نشان می دهد دورکمر 54 (69.2%) نفر از این افراد بیشتر از 90 سانتی متر بود که به عنوان افراد دارای چاقی مرکزی محسوب می شوند. از میان 43 نفر جوشکاری که وارد فاز دوم مطالعه شده بودند. 29 (67.4%) نفر مبتلا به چاقی مرکزی بودند. شایع ترین فاکتورها پس از چاقی مرکزی میان این 43 نفر به ترتیب مربوط به فشارخون بالا (55.8%)، تری گلیسیرید بالا (37.2%)، افزایش قندخون ناشتا (20.9%) می باشد.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان داد که حدود نیمی از جوشکاران تحت بررسی که انجام تست های آزمایشگاهی نیز همکاری نمودند، حداقل دارای دو شاخص سندرم متابولیک بودند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
460 تا 467
لینک کوتاه:
magiran.com/p2038670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!