بررسی ارتباط نیاز به احیا و سرانجام نوزادان احیا شده در بیمارستان بهار شهر شاهرود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حدود 39 درصد نوزادان در بدو تولد بدون نیاز به اقدام خاصی شروع به تنفس خودبه خودی می کنند. 19 درصد باقی مانده، برای شروع تنفس نیاز به احیا دارند که از این میزان، تنها 1 درصد نیاز به اقدامات احیای پیشرفته نظیر ماساژ قلبی و استفاده از دارو دارند. این پژوهش، با هدف بررسی ارتباط نیاز به احیا و سرانجام نوزادان انجام گرفت.

روش ها

در این مطالعه ی توصیفی تحلیلی، نمونه - گیری به صورت سرشماری در بیمارستان بهار شاهرود انجام شد. اطلاعات دموگرافیک، اطلاعات مامایی مادران و اطلاعات مربوط به وزن و نیاز به احیای نوزاد و سرانجام نوزادی از پرونده ها استخراج گردید. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری t و 2 χ > 9/ انجام شد. 95 P به عنوان سطح معنی داری در کلیه ی آزمون ها در نظر گرفته شد.

یافته ها

در این پژوهش، 6666 نوزاد وارد مطالعه شدند. میانگین و انحراف معیار سن مادران آن 19 سال بود. /16 ± 3/ 26 سال و تحصیلات مادران 31 /29 ± 5/ ها 33 2 درصد نوزادان در بدو تولد، نیاز به اقدامات اولیه ی احیا نظیر گرم / 3126 گرم بود. 69 /93 ± 313/ میانگین و انحراف معیار وزن نوزادان، 31 کردن و خشک کردن داشتند. 9 درصد با ماساژ قلبی احیا شدند. با توجه به آزمون 2 / 1/39 درصد تهویه ی مکانیکی داشتند و 39 χ ، بین نیاز به احیای نوزاد و بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه ی = 9/ نوزادان، رابطه ی مثبت و معنی داری مشاهده شد) 991 P (. همچنین، بین وزن نوزادان و بستری شدن آنان نیز رابطه ی معکوس و معنی = 9/ داری دیده شد . (991 P).

نتیجه گیری

با توجه به درصد بالای بستری نوزادان، پس از اقدامات احیا در بخش مراقبت های ویژه و به منظور کاهش عوارض ناشی از آن، توصیه می شود برنامه ی مدون تری به منظور آموزش پروتکل های حمایتی و مراقبتی هم برای کارکنان و هم برای مادران تهیه شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
883 تا 889
لینک کوتاه:
magiran.com/p2039332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!