نقش روش های تشخیصی (سونوگرافی و لاواژ تشخیصی صفاق) در بیماران دچار ترومای غیر نافذ شکم (بررسی 5 ساله)

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
ترومای غیر نافذ شکم از مکانیسم های شایع تروما در سوانح رانندگی و سقوط از بلندی است که معمولا با مشکلات تشخیصی همراه می باشد. مطالعات متعددی درباره دقت روش های تشخیصی و کاهش لاپاروتومی های انجام شده است.
مواد و
روش
در این مطالعه تمام موارد لاپاروتومی اورژانس به دلیل ترومای غیر نافذ شکم در مدت 5 سال در یک مرکز ارجاعی بصورت گذشته نگر مورد بررسی قرار گرفته است(1379-1375).
یافته ها
از 75 لاپاروتومی، 61 مورد مثبت و 14 مورد منفی بود. در 4 مورد ار لاپاروتومی های مثبت فقط هماتوم خلف صفاق وجود داشت که اقدام درمانی خاصی لازم نبود (لاپاروتومی غیردرمانی). در 34 بیمار سونوگرافی انجام شده بود که حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت (PPV) و ارزش اخباری (NPV) به ترتیب %84.3، %50، %96.4 و %16.6 به دست آمد. در 16 بیمار که لاواژ تشخیصی صفاق برای آنها صورت گرفته اعداد فوق به ترتیب %100، %66.7، %92.8 و %100 بود. در 28 بیمار که فقط بر اساس علایم بالینی تحت عمل قرار گرفتند تعداد موارد منفی 9 عدد بود (%32.2).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به این یافته ها و نتایج مطالعات مشابه سونوگرافی در برخورد اولیه با بیماران دچار ترومای غیرنافذ شکم می تواند بسیار کمک کنند باشد اما به علت ویژگی و NPV پایین نمی توان به آن اکتفا کرد و در صورت وجود شک بالینی استفاده از روش های دقیق تر ضروری است. لاواژ تشخیصی صفاق همچنان روشی بسیار ارزشمند در تشخیص ضایعات داخل شکم به دنبال ترومای غیر نافذ می باشد. انجام لاپاروتومی بدون اقدامات تشخیصی اضافه با موارد منفی بیشتری همراه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
136
لینک کوتاه:
magiran.com/p205220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!