عملکرد اجرایی پلیس افتخاری در حوزه پیشگیری اجتماعی و وضعی(مورد مطالعه: غرب استان تهران)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به منظور تامین نیروی انسانی و بهره گیری از مشارکت های مردمی در تحکیم و توسعه نظم و امنیت اجتماعی، عده ای از مردم علاقه مند به همکاری داوطلبانه را که واجد شرایط باشند، در قالب پلیس افتخاری جذب و زمینه های حضور جدی مردم در برقراری نظم و امنیت عمومی را فراهم آورده است. در همین زمینه، تحقیق حاضر با هدف بررسی عملکرد اجرایی پلیس افتخاری در فرماندهی انتظامی ویژه غرب تهران انجام پذیرفته است.
روش
این پژوهش از نظر هدف و ماهیت، از نوع کاربردی و از حیث روش اجرا، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شاغل در کوپ انتظامی ویژه غرب تهران است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعداد 264 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. از ابزار پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است که به روش روایی صوری با اعمال نظر و قضاوت کارشناسان، متخصصان، اساتید مرتبط و همچنین با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (با مقدار 966/0) با اعتبار مناسب، مورد تایید قرار گرفته است. تحلیل های صورت گرفته نیز براساس آزمون های تی تک نمونه ای و آزمون آنوا با استفاده از نرم افزار SPSS بوده است.
یافته ها
بررسی عملکرد اجرایی پلیس افتخاری در غرب تهران براساس نظر کارکنان کوپ نشان داد که میانگین همه ابعاد بررسی شده به غیر از «اطلاع رسانی عمومی» با میانگین 54/3، پایین تر از میانگین متوسط (3) قرار دارند. بنابراین، عملکرد اجرایی پلیس افتخاری در غرب تهران از نظر جامعه آماری (کارکنان کوپ) در حد متوسط به پایین بوده است و میانگین شهرستان های استان نیز باهم اختلاف دارند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که مجموعه فرماندهی انتظامی غرب تهران تلاش قابل توجهی در شناسایی و جذب اعضای پلیس افتخاری در سطح استان داشته، اما در وضعیت کلی، عملکرد این پلیس، در حد متوسط به پایین بوده است که گذشت مدت زمان کوتاه از شروع جذب و به کارگیری اعضای پلیس افتخاری در این استان می تواند یکی از دلایل قابل توجه این امر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2067362 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!