آرام سخن بگویید، سرسختانه تصمیم بگیرید

گفت و گو با دانیل ژانگ، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه علی بابا
مترجم:
پرستو معین الدینی
چکیده:

کمتر کسی در گروه علی بابا است که نداند همزمان با آن که جک ما (Jack Ma)، بنیان‌گذار آینده‌نگر و خوش‌فکر گروه علی‌بابا سرگرم گسترش حضور این گروه اینترنتی در عرصه عمومی و توسعه و تبدیل آن از یک استارت‌آپ مستقر در یک آپارتمان به یک شرکت قدرتمند جهانی در عرصه تجارت الکترونیک بود، دنیل ژانگ (Daniel Zhang)، مدیرعامل و رییس هیات مدیره فعلی شرکت کسی بود که بسیاری از کامیابی‌های اساسی و تحول‌ساز در علی‌ بابا را رقم می‌زد. با این حال این دو نفر را باید دو قطب متضاد دانست. ژانگ با روحیه‌ای آرام و فکور در برابر جک ‌مای خستگی‌ناپذیر و پرتکاپو، دو‌گانه‌ای که وقتی سال گذشته جک ‌ما، ژانگ را برای جانشینی خود در سپتامبر 2019 کاندید کرد، همه توجه‌ها را به خود جلب نمود.
هر چند ژانگ، در ستاد مرکزی علی‌بابا در هانگ ژو در چین به نام مستعاری خوانده می‌شود که "آزاد و رها" معنا می‌دهد، تا پیش از این از قرار گرفتن در کانون توجهات پرهیز داشت، اما غریزه نوآوری‌اش در اوج گرفتن علی بابا برای رسیدن به موقعیت ارزشمندترین شرکت حوزه تجارت الکترونیک سال 2007 همان روزها نیز به اثبات رسیده بود. یکی از ابتکارات ژانگ راه‌اندازی "جشنواره جهانی خرید 11/11" یا به اختصار دبل 11 است که هر ساله در روز یازدهم ماه نوامبر (ماه یازدهم سال میلادی) برگزار می‌شود. در این روز، طی 24 ساعت بالاترین و بیشترین تخفیفات فروش علی‌بابا ارایه می‌شود. در 11 نوامبر سال گذشته (2018)، علی‌بابا توانست ظرف تنها 24 ساعت به حجم فروشی برابر 30/8 میلیارد دلار دست یابد. ژانگ همچنین پرچمدار تبدیل کردن علی‌بابا به یک کسب‌وکار "موبایلی" بود. در حال حاضر، بیش از 90 درصد فروش سایت‌های تجارت الکترونیک علی‌بابا از طریق گوشی تلفن همراه انجام می‌شود. به تازگی نیز، برای نخستین بار فروشگاه خواروبار فرشیپو (Freshippo) در شانگ‌های آغاز به کار کرده‌اند که ترکیبی از تجربه خرید مواد غذایی تازه و تحویل سریع الکترونیکی درب منازل را همراه با امکان انتخاب رستوران‌های دارای کارمندان روبوتیک در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.
در گفتگوی حاضر که در دفتر مک‌کینزی در شنزن چین انجام شده، ژانگ به رویکرد علی‌بابا نسبت به نوآوری و اهمیت و ارزش هدف در علی‌بابا می‌پردازد و توضیح می‌دهد که چگونه در تصمیم‌گیری‌های شخصی‌اش میان قدرت تحلیل و غریزه تعادل برقرار می‌سازد تا بتواند فرصت‌های پنهان را آشکار سازد. نوشتار حاضر متن ویرایش شده این گفتگو است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2067369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!