بررسی شیوع سوء تغذیه و برخی عوامل موثر بر آن در کودکان 0-36 ماهه خانه های بهداشت تابعه شهرستان نهاوند در سال 1381

چکیده:
سابقه و هدف
رشد یکی از نمادهای سلامتی و تغذیه مناسب در کودکان می باشد که با دریافت ناکافی انرژی و پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی کند می شود و موجب کاهش رشد طولی و یا کم وزنی در کودکان می گردد.ارزیابی رشد تنها وسیله ای است که بهترین تعریف را از وضع سلامت و تغذیه کودکان به عمل می آورد زیرا اختلال در وضع سلامت و تغذیه روی رشد اثرات نامطلوب برجا می گذارد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی تعداد 300 کودک 36-0 ماهه با نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند.گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه با مصاحبه حضوری از مادران و اندازه گیری وزن و قد کودکان انجام شد.وضع تغذیه کودکان تعیین و تاثیر عوامل مستقل غیر تغذیه ای و تغذیه ای بر وضع تغذیه معین گردید.
یافته ها
نتایج این بررسی نشان داد که به ترتیب 3، 13.3 و 2.7 درصد کودکان 36-0 ماهه به سو تغذیه مجموع زمان حال و گذشته، زمان گذشته و زمان حال مبتلا بودند. بنابراین بیشترین شیوع سو تغذیه کودکان مربوط به سو تغذیه زمان گذشته بوده و از رشد بازداشتگی مشکل عمده این کودکان می باشد، بعد از آن مجموع زمان حال و گذشته و زمان حال مشکل عمده است. وابستگی معنی داری بین سو تغذیه گذشته با سن کودک ((p<0.01، وزن بدو تولد کودک ((p<0.005، سن شروع غذای کمکی ((p<0.03 و شغل پدر ((p<0.04 وجود دارد، همچنین بین سو تغذیه مجموع زمان حال و گذشته کودکان مورد بررسی با سن کودک (p<0.04)، وزن بدو تولد کودک (p<0.0004)، فاصله تولد کودک با تولد قبلی ((p<0.001، مدت زمان تغذیه با شیر مادر (p<0.001)، وابستگی معنی دار وجود داشت. در این بررسی بین سو تغذیه زمان حال و جنس کودک (p<0.005) و مدت زمان تغذیه با شیر مادر (p<0.001) وابستگی معنی دار بود.
نتیجه گیری و توصیه ها: یافته های این تحقیق نشان دهنده این است که سو تغذیه مزمن مشکل تغذیه ای کودکان این منطقه می باشد و برنامه ریزی صحیح جهت بهبود وضع تغذیه در منطقه ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p206849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!