بررسی وضعیت سلامت کارورزان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

چکیده:
سابقه و هدف
سلامت روان لازمه حفظ و دوام عملکرد اجتماعی، شغلی و تحصیلی افراد جامعه بوده و تامین آن هدف اصلی اجرای برنامه های بهداشت روان در جامعه می باشد. در برنامه ریزی بهداشت روان، داشتن اطلاعات و آمار در زمینه اختلالات روانی الزامی است و پژوهش حاضر در همین راستا و با هدف تعیین میزان شیوع اختلالات روانی در بین کارورزان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از فروردین تا شهریور 1379 انجام گردید.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی و با استفاده از 2 پرسشنامه انجام شد. یکی از پرسشنامه ها حاوی اطلاعات دموگرافیک و دومی، پرسشنامه میزان شده سلامت عمومی 28 سوالی (GHO-28) بود. نتایج پژوهش بر مبنای جنس، وضعیت تاهل، محل سکونت قبل از ورود به دانشگاه، وضعیت سکونت فعلی، میزان علاقه مندی به رشته تحصیلی، میزان امیدواری به آینده شغلی، وضعیت اقتصادی، وجود بیماری، اشتغالات دیگر غیر از تحصیل در رشته پزشکی و استفاده از مواد (الکل، حشیش، تریاک) مقایسه گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که بر مبنای نقطه برش 22 و بالاتر برای مردان و 21 و بالاتر برای زنان، 52.1% از کارورزان مشکوک به داشتن اختلال روانی بوده و از سلامت کامل روانی برخوردار نیستند. میزان بالاتر اختلالات در جنس زن، متاهلین، ساکنین منازل استیجاری، بی علاقه گان به رشته تحصیلی، افراد ناامید به آینده شغلی و دارای وضعیت اقتصادی پایین، افرادی که اشتغال دیگر غیر از تحصیل نداشته اند و کارورزان دارای بیماری مشاهده گردید که از این میان در رابطه با جنس مونث، عدم علاقه به رشته تحصیلی، ناامیدی به آینده شغلی، وضعیت اقتصادی پایین و وجود بیماری رابطه معنی دار آماری وجود داشت.
نتیجه گیری و توصیه ها: درصد شیوع اختلالات روانی در جمعیت مورد بررسی بالا است. نتایج پژوهش می تواند به عنوان یک منبع اطلاعاتی و آماری در جهت برنامه ریزی مسولین دانشگاه و خصوصا مرکز مشاوره دانشجویی که دست اندرکار برنامه های بهداشت روان است، مورد استفاده و کاربرد قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p206851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!