بررسی اثر ورمی کمپوست و محلولپاشی ا فشره جلبک دریایی (Ascophyllum nodosum)Vigna) بر عملکرد واجزای عملکرد لوبیا چشمبلبلی (unguiculata spp. sinensis)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی اثر نسبت های مختلف عصاره جلبک دریایی و ورمی کمپوست بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیا چشم بلبلی آزمایشی طی سال 1397 در شهرستان اراک اجرا شد. آزمایش به صورت فاکتوریل و در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار به اجرا در آمد. تیمارهای آزمایشی عبارت بودند از مصرف مقادیر مختلف کاربرد کود ورمی کمپوست در چهار سطح شامل شاهد (عدم کاربرد ورمی کمپوست)، 5 تن در هکتار، 10 تن در هکتار و 15 تن در هکتار کاربرد ورمی‎کمپوست. عامل دوم محلول پاشی افشرده جلبک دریایی در 4 سطح شامل شاهد (عدم محلول پاشی)، 1 درصد، 2 درصد و 3 درصد  بودند. نتایج بدست آمده نشان داد که کاربرد ورمی کمپوست بر تمامی صفات مورد بررسی تاثیر معنی داری داشت. همچنین اثر اصلی محلول پاشی عصاره جلبک دریایی بر صفات تعداد غلاف دربوته، تعداد دانه در غلاف، تعداد دانه در بوته، وزن صد دانه، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک، شاخص برداشت تاثیر معنی داری داشت. در مورد اثر متقابل کاربرد ورمی کمپوست در محلول پاشی عصاره جلبک دریایی نیز تنها صفات عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک، شاخص برداشت معنی دار بود. نتایج مقایسه‎های میانگین مربوط به صفات مذکور حاکی از آن بود که بالاترین مقادیر صفات فوق از تیمار کاربرد 15 تن در هکتار ورمی کمپوست و محلول پاشی عصاره جلبک دریایی با غلطت 3 درصد بدست آمد به طوری که بر اساس نتایج مقایسه‎های میانگین مربوط به اثر متقابل کاربرد ورمی کمپوست در کاربرد جلبک نشان داد که بیش‎ترین عملکرد دانه با میانگین 500 گرم در متر مربع مربوط به تیمار کاربرد 15 تن در هکتار ورمی کمپوست و محلول پاشی با افشره جلبک 3 درصد بود و کم‎ترین میزان نیز با میانگین 5/156 گرم در متر مربع مربوط به تیمار شاهد (عدم مصرف کود ورمی کمپوست و عدم محلول پاشی با افشره جلبک) بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت کاربرد مقادیر بالای ورمی کمپوست و محلول پاشی عصاره جلبک دریایی می‎تواند تاثیر بسزایی بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیا چشم بلبلی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2069534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!