بررسی نگرش و عملکرد مردم بیرجند نسبت به سرطان و انجام غربالگری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پس از بیماری های قلب و عروق، دومین علت مرگ در جهان می باشد. امید به زندگی به دنبال ابتلا به سرطان به طور مستقیم به مرحله تشخیص بیماری بستگی دارد و در حال حاضر تنها راه عملی تشخیص زودرس سرطان، آزمون غربالگری می باشد. با وجود تدارک برنامه های غربالگری، استقبال عمومی در این خصوص بسیار کم است. این مطالعه به منظور بررسی نگرش و عملکرد مردم نسبت به سرطان و علل عدم مراجعه برای غربالگری انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی، 1504 نفر از ساکنین 15تا 85 ساله مناطق مختلف شهر بیرجند با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایو با استفاده از پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک، سؤالات مربوط به نگرش و عملکرد و موانع غربالگری مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای آماری c2، t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه انجام و 05/P£? به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
از 1504 نفر افراد مورد مطالعه بیشترین آنها خانم (3/59%)، بالاتر از دیپلم (8/60%) و متاهل (5/61%) بودند. میانگین سنی در خانمها و آقایان به ترتیب 11±31 و 12±7/30 سال بود. در مجموع 91% از افراد تمایل به انجام معاینات ادواری غربالگری داشتند ولی 60% هیچ اقدامی برای تشخیص زودرس سرطان انجام نداده بودند که 8/30% از این افراد علت آن را ترس از داشتن سرطان و بقیه افراد نداشتن وقت و مشکلات اقتصادی ذکر کردند. خانمها از نگرش و عملکرد بهتری برخوردار بودند (001/P
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه حاضر، نگرش و عملکرد در مورد غربالگری سرطان از سطح مطلوبی برخوردار نبود؛ این مطالعه لزوم آموزشهای همگانی در خصوص اهمیت نقش غربالگری در تشخیص زودرس و درمان به موقع سرطان را پیشنهاد می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p207091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!