تشخیص باکتریمی در بیماران مشکوک به سپتی سمی با استفاده از روش واکنش زنجیره پلیمراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سپسیس یک سندرم بالینی است که به دنبال پاسخ التهابی نامنظم به عفونت همراه با علایم سیستمیک ایجاد شده و در صورت عدم درمان سریع با مرگ ومیر بالایی همراه می باشد. امروزه روش های مولکولی به دلیل حساسیت، اختصاصیت و سرعت بالا منجر به تشخیص سریع و دقیق سپسیس باکتریال در طی چند ساعت می گردد. هدف از این مطالعه بررسی شیوع باکتریمی در بیماران مشکوک به سپتی سمی، با استفاده از تکثیر ژن 23S rRNA به روش واکنش زنجیره پلی مراز می باشد.

روش بررسی

این مطالعه مقطعی از آذرماه 1395 تا دی ماه 1396 در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در دو مرحله ی آنالیتیکی و کلینیکی انجام گرفت. نمونه خون 265 بیمار مشکوک به سپتی سمی مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان شهید بهشتی کاشان با روش Polymerase chain reaction (PCR) و با استفاده از پرایمر ژن 23S rRNA مورد بررسی قرار گرفتند. 

یافته ها

 نتایج آزمون PCR نشان داد، از میان 256 نمونه خون گردآوری شده از بیماران با علایم بالینی سپسیس، (30/2%)80 دارای عفونت باکتریمی بودند. از این تعداد موارد باکتریمی، (57/5%)80/46 بیمار مرد و (42/5%)34/80 بیمار زن بودند. بیشترین موارد PCR مثبت در میان افراد با سابقه بیماری زمینه ای دیابت و زخم بستر (21/3%) به دست آمد. آنالیز آماری نشان داد، بین نتیجه آزمون PCR و سابقه مصرف آنتی بیوتیک ارتباط معناداری وجود دارد.

نتیجه گیری

 نتایج مطالعه حاضر نشان داد، روش مولکولی PCR با استفاده از پرایمر همگانی 23S rRNA آزمون مناسب جهت تشخیص باکتریمی در نمونه های خون بیماران می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
634 تا 639
لینک کوتاه:
magiran.com/p2082301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!