عوامل موثر بر دفع و شکست پیوند و تغییرات سطح چشم و قرنیه به دو روش پیوند نفوذی در مقایسه با لاملار عمیق قدامی در مبتلایان به قوزقرنیه در مرکز پزشکی لبافی نژاد تهران طی سال های 95-1385

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بررسی و تعیین عوامل موثر بر دفع و شکست پیوند قرنیه و تغییرات سطح چشم و قرنیه در بیماران مبتلا به قوزقرنیه که به دو روش پیوند قرنیه نفوذی (PKP) در مقایسه با لاملار عمیق قدامی (DALK) تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.

روش پژوهش

بیماران مبتلا به قوزقرنیه مراجعه کننده به بخش چشم بیمارستان لبافی نژاد که در فاصله زمانی 95-1385 پس از تشخیص قوزقرنیه براساس یافته های بالینی اسلیت لمپ، کراتومتری و توپوگرافی و داشتن اندیکاسیون تحت عمل جراحی پیوند قرنیه نفوذی یا لایه ای قرار گرفته بودند، فراخوانده شده و مورد معاینه قرار گرفتند. در تمامی اعمال جراحی برای انجام پیوند قرنیه و پروتکل پی گیری و درمانی پس از عمل، از روش واحد استفاده شد. در طول زمان پیگیری پس از عمل بررسی دقیق از نظر وجود عوارض، نشانه های دفع پیوند و علل زمینه ای انجام گرفت. این مطالعه به صورت بررسی مقطعی براساس داده های موجود، در زمان معاینه نهایی صورت پذیرفت.

یافته ها

 در این مطالعه، 108 بیمار در هر گروه (مجموع 216 بیمار) برای مدت حداقل 6 ماه پس از برداشتن همه بخیه ها مورد بررسی قرار گرفتند. میزان وقوع دفع پیوند در گروه DALK برابر 13 درصد و در گروه PKP، 3/34 درصد (001/0P<) و میزان شکست پیوند در گروه های DALK و PKP به ترتیب 4/7 درصد و 8/2 درصد بود (12/0P=). 5/60 درصد از کل موارد رگ زایی (واسکولاریزاسیون) قرنیه (23 مورد از 38 مورد) دچار دفع پیوند شدند (001/0P<). میزان بروز کدورت پیوند در DALK برابر با 6/30 درصد و در PKP برابر 8/14 درصد بود (006/0P=). بیمارانی که دچار خشکی چشم، زخم عفونی و آبسه بخیه بودند، بیشتر دچار دفع پیوند شدند (001/0P<). جنس، سن میزبان و دهنده قرنیه، محلول نگهداری قرنیه دهنده، طول زمان جراحی، مدت پی گیری، مدت زمان مصرف قطره کورتیکوسترویید، فصل بروز دفع پیوند، وجود انفیلتراسیون، سابقه دفع، زمان خارج کردن بخیه، سابقه VKC (حساسیت بهاره)، سابقه پیوند در چشم مقابل رابطه ای با دفع پیوند نداشتند.

نتیجه گیری

 پس از پیوند DALK در مقایسه با PKP، مشکلات سطح چشم و خشکی شیوع بیش تری داشت. رگ زایی قرنیه، عامل مهمی در بروز دفع پیوند است که در PKP بیش تر از DALK رخ می دهد. سطح حدفاصل پیوند (Interface) در عمل DALK دارای اهمیت زیادی بوده و کدورت آن، زمینه ساز شکست پیوند می باشد که وقوع آن نسبت به PKP بیش تر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2084801 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!