بررسی اثر دونپزیل بر اختلالات شناختی ناشی از داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عوامل متعددی باعث آسیب شناختی می گردند که از جمله علل دارویی آن می توان به مصرف داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین اشاره نمود. از طرفی داروهای متعددی در درمان آسیب شناختی مورد استفاده قرار می گیرند که از آن جمله می توان به دونپزیل اشاره نمود که از طریق مهار آنزیم کولین استراز عمل می کنند و باعث افزایش استیل کولین مغز می شوند.

روش بررسی

این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار کنترل شده دو سویه کور بر روی تعداد 73 بیمار 50-20 ساله تحت درمان با داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین که با استفاده از آزمون شناختی مونترال آسیب شناختی آن ها تشخیص داده شده بود، انجام گرفت که به دوگروه دریافت کننده پلاسبو و دریافت کننده دونپزیل به طور تصادفی تقسیم شدند. آزمون شناختی مونترال _پایایی 92 درصد و میزان IC آن 83 درصد - دو ماه بعد از شروع تجویز دارو مجددا از هر دو گروه انجام گرفت. نتایج تحقیق با استفاده از آزمون های آماری Mann-Whitney, T-Test, Chi-Square و توسط نرم افزار SPSS Inc., Chicago, IL; Version 16 بررسی گردید.

نتایج

اختلاف معناداری در نمره آزمون شناختی مونترال قبل و بعد از مداخله (Paired-T Testو0001/0P-Value<) در گروه مصرف کننده دونپزیل وجود داشت به طوری که این نمره افزایش داشت. هم چنین اختلاف معناداری در نمره آزمون شناختی مونترال قبل و بعد از مداخله در گروه مصرف کننده پلاسبو مشاهده گردید (آزمون Paired-T Test و 0001/0<p) به طوری که این نمره کاهش یافت.

نتیجه گیری

 داروهای مهارکننده کولین استراز مثل دونپزیل در بهبود اختلالات شناختی ناشی از داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین در مقایسه با پلاسبو دارای اثرات مفیدی بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
2017 تا 2026
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!