بررسی رابطه ی دو سویه عفاف در اندیشه و رفتار از دیدگاه قرآن و روایات
عفاف یکی از فضایل اخلاقی است که همواره در تعالیم اسلامی جایگاه والایی داشته و توجه خاصی بدان شده است. در روایات متعددی «عفاف» بهترین عبادت شمرده شده است. حضرت علی(ع) آن را بهترین خوی و خصلت و سر منشا هر خیر و نیکی خوانده و مقام و منزلت عفیف را با مقام شهید در راه خدا مقایسه کرده است. عفت، میدان ها و ساحت های مختلفی دارد،که در هر ساحتی شایسته ی تحقیق وپژوهش می باشد. مساله این تحقیق،بررسی رابطه دوسویه ی عفاف در حوزه ی اندیشه و عمل از دیدگاه قرآن و روایات می باشد. عفاف در اندیشه به معنی کنترل و مدیریت افکار است تا وارد عرصه های آلوده و خلاف عفت نشود.دراین تحقیق برخی مصادیق عفاف آمده است.
رفتار و عمل عفیفانه از مصادیق عفاف است. عفت در عمل عرصههای گوناگون زندگی فردی و اجتماعی انسان را فرا میگیرد. در این تحقیق عفت تحت سه عنوان عفت جنسی، اقتصادی و معاشرت مورد بررسی قرار می گیرد. علت این ترتیب این است که درعفت جنسی ابتدا آدمی از خود شروع می کند و به خودسازی خود می پردازد. عفت اقتصادی و معاشرتی مکمل آن در حیطه های فردی و اجتماعی است. از دستاوردهای اندیشه و رفتار عفیفانه، دوری از مجالس گناه، پرهیز ازحرام، دوری از مواضع تهمت، نجات از آلودگی امور شبهه ناک، جلوگیری ازهدر رفتن فرصتهای زندگی و تلف شدن عمر و قرار گرفتن در رتبت شهداء و نیل به سعادت وخوشبختی است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.