ارکان جهت ساز نظام قانونگذاری در گفتمان ولایت فقیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

قانونگذاری از مهم ترین مسایل و موضوعات راهبردی در مدیریت کلان همه نظام های سیاسی از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران است. بدیهی است قانونگذاری در هر کشوری بر پایه مبانی و ارزش​های اساسی و ارکان جهت سازی که عمدتا ریشه در اندیشه رهبران و قانون اساسی کشور دارد، انجام می شود. براین اساس هدف این تحقیق تبیین ارکان جهت ساز (اهداف، دکترین​ها و سیاست های کلی) نظام قانونگذاری کشورمان بر پایه گفتمان ولایت فقیه (امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری) است. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی تحلیلی و تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش تحلیل محتوای کیفی با جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای از جامعه آماری شامل کلیه اسناد در دسترس حاوی رهنمودها و فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به انجام شده است.نتایج تحقیق مهم ترین ارکان جهت ساز مورد نظر را به شرح زیر نشان می دهد:

اهداف

بسط شریعت اسلام، برقراری و گسترش عدالت در جامعه، حفظ و تداوم ارزش های انقلاب، انسان سازی و حفظ و توسعه هنجارها و سرمایه های اجتماعی و فضایل اخلاقی، تامین حقوق اساسی و مطالبات مشروع مردم، ارایه الگوی نوین قانونگذاری مبتنی بر اسلام ناب محمدی (ص) به جهان.

دکترین ها

حاکمیت قانون خدا، قانونگذاری بر مبنای شریعت اسلام ناب محمدی (ص)، پایبندی به اصل ولایت فقیه، مردمسالاری دینی، عدالت همه جانبه، کرامت و کمال انسان، پایبندی به قانون اساسی، اهمیت دادن به فضایل اخلاقی، بها دادن به دانش بشری و نظرات کارشناسی.

سیاست ها

توجه ویژه به موازین اسلام ناب محمدی (ص)، تکیه بر اندیشه ولایت فقیه و حمایت از آن در وضع قوانین، انطباق قوانین عادی با قانون اساسی و پیاده سازی بهینه آن، اولویت دادن به منافع انقلاب و نظام و مردم، رعایت ویژگی های قانون خوب، تکیه بر وحدت کلمه و انسجام ملی و استمرار انقلاب ، قانونگذاری با رویکرد خودکنترلی و بها دادن به فضایل انسانی، اهمیت دادن به نظارت مستمر و کارامد و اثربخش بر اجرای قوانین.

زبان:
فارسی
صفحات:
385 تا 416
لینک کوتاه:
magiran.com/p2118782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!