نقش مسیر کیس پپتین/GPR54 در میانجیگری اثرات مرفین بر بیان ژن نوروپپتید Y در هیپوتالاموس موش های صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مسیرهای عصبی داخل هیپوتالاموسی نوروپپتید Y (NPY)، اپیوییدها و کیس پپتین از مهم ترین تنظیم کننده های فعالیت تولیدمثلی هستند. مرفین بیان ژن NPY و کیس پپتین (Kiss1) را کاهش می دهد. در حالی که کیس پپتین یا نالوکسون اثرات تحریکی بر بیان ژن NPY  اعمال می کنند. در این تحقیق نقش مسیر کیس پپتین/GPR54 در میانجیگری اثرات مرفین بر بیان ژن NPY در هیپوتالاموس موش های صحرایی  نر بررسی شد.

روش ها

 چهل و پنج موش صحرایی نر ویستار به وزن 250-230 گرم در 9 گروه پنج تایی سالین، مرفین (mg/kg5)، نالوکسون (mg/kg2)، کیس پپتین (nM1)، پپتید234 (nM1)، نالوکسون/مرفین، کیس پپتین/مرفین، نالوکسون/کیس پپتین، و مرفین/پپتید234 دریافت کردند. نالوکسون و مرفین به صورت زیرپوستی و کیس پپتین و پپتید234 از طریق بطن سوم مغزی تزریق گردید. هیپوتالاموس نمونه ها جمع آوری شد. بیان نسبی ژن NPY با روش sqRT-PCR تعیین شد.

یافته ها

 مرفین سبب کاهش معنی دار و کیس پپتین سبب افزایش معنی دار بیان ژن NPY در مقایسه با سالین شد. تزریق همزمان کیس پپتین/مرفین سبب افزایش معنی دار بیان ژن NPY در مقایسه با مرفین و کاهش معنی دار بیان این ژن در مقایسه با کیس پپتین گردید. تزریق همزمان نالوکسون/کیس پپتین بیان ژن NPY را در مقایسه با سالین، نالوکسون یا کیس پپتین افزایش داد که این افزایش در مقایسه با سالین و نالوکسون از نظر آماری معنی دار بود. تزریق همزمان مرفین/پپتید234  بیان ژن NPY را در مقایسه با گروه سالین و مرفین کاهش داد که این کاهش در مقایسه با سالین از نظر آماری معنی دار بود.

نتیجه گیری

 علاوه بر کاهش فعالیت مسیر کیس پپتین /GPR54، احتمال دارد مسیرهای عصبی دیگری نیز در میانجیگری اثرات مهاری مرفین بر فعالیت نورون های NPY نیز دخالت داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!