سازوکار های محیطی القاکننده ی درد نوروپاتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

درد عصبی یا درد نوروپاتیک تجربه  حسی ناخوشآیندی است که اغلب به علت آسیب سلول های عصبی ایجاد می گردد. با توجه به دشواری های درمان درد نوروپاتیک، دانش مربوط به مکانیسم های القاء درد نوروپاتیک ممکن است راهگشا باشد، از این رو این مطالعه به مرور مکانیسم های محیطی دخیل در پاتوفیزیولوژی درد نوروپاتیک پرداخته است.

روش ها

این پژوهش به بررسی مطالعات انجام شده در طول سال های 1999 تا 2017 در زمینه سازوکارهای محیطی القاء درد نوروپاتیک از پایگاه داده های پاب مد پرداخته است.

یافته ها

در این مقاله مروری، بسیاری از مکانیسم های محیطی دخیل در درد نوروپاتیک مورد توجه قرار گرفته است و گیرنده ها و کانال های یونی، فیزیولوژی سیناپسی درگیر در فرآیند درد همانند جوانه زنی جانبی و همچنین تنظیمات میانجیگرهای موثر در درد به ویژه در مطالعات درون تن بررسی شده است. به طورکلی حساس شدن گیرنده های درد، تغییر در بیان و فراوانی کانال های یونی گیرنده های درد، ایجاد جوانه های جانبی سلول های عصبی از جمله سازوکارهای محیطی القاء درد نوروپاتیک می باشند.  

نتیجه گیری

با توجه به دشواری های تشخیص و درمان درد نوروپاتیک، روش های درمانی دارویی و غیردارویی و همچنین روش های درمانی ترکیبی بسیار حایز اهمیت هستند. از جمله روش های درمانی دارویی می توان به استفاده از داروهای ایفاکننده نقش آنتاگونیست گیرنده ها و کانال های درگیر در فرآیند درد از جمله داروهای بی حس کننده موضعی و اپیوییدها و از روش های درمانی غیردارویی نیز می توان به فیزیوتراپی، تحریک نخاع و روش های مدرن جراحی اشاره نمود. همچنین در این راستا می توان از ترکیبات دارویی با منبع طبیعی برای مهار سازوکارهای ذکر شده نیز استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119992 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!