بررسی ترکیبات شیمیایی و اثرات اسانس بومادران Achilea wilhelmsii L. بر سطح آنتی اکسیدانی و مالون دی آلدئید سرم و مغز موش سوری رزرپینه شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گیاه بومادران دارای خواص آنتی اکسیدانی است و در طب سنتی برای افسردگی توصیه شده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی ترکیبات شیمیایی اسانس اندام هوایی گیاه بومادران با نام علمی Achillea wilhelmsii L.  و اثر ضدافسردگی آن در موش های سوری نر به روش آزمون شنای اجباری و معلق ماندن دم بوده است.

روش ها

در این مطالعه، 60 موش سوری در 6 گروه 10 تایی شامل گروه شاهد نرمال سالین، گروه شاهد منفی رزرپین (5 میلی گرم بر کیلوگرم) و گروه شاهد مثبت رزرپین (5 میلی گرم بر کیلوگرم) و 18 ساعت بعد آمی تریپتیلین (2 میلی گرم بر کیلوگرم) و گروه مداخله رزرپین (5 میلی گرم بر کیلوگرم) و 18 ساعت بعد اسانس گیاه (50، 75 و یا 100 میلی گرم بر کیلوگرم) بررسی شدند. جهت سنجش افسردگی از آزمون شنای اجباری و معلق ماندن دم استفاده شد. ظرفیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات شیمیایی اسانس،  محتوای آنتی اکسیدانی و میزان مالون دی آلدهید سرم و مغز نیز تعیین شد.

یافته ها

تزریق رزرپین سبب افزایش معنی دار زمان بی حرکتی در آزمون شنای اجباری و معلق ماندن دم شد. تزریق اسانس گیاه در غلظت های 50، 75 و یا 100 میلی گرم بر کیلوگرم و آمی تریپتیلین مدت زمان بی حرکتی را کاهش دادند. تزریق رزرپین و آمی تریپتیلین سبب افزایش معنی دار مالون دی الدهید مغز و سرم و کاهش معنی دار ظرفیت آنتی اکسیدانی سرم و مغز شد. اسانس گیاه ظرفیت آنتی اکسیدانی مغز و سرم را افزایش و میزان مالون دی آلدهید را کاهش داد. قدرت آنتی اکسیدانی اسانس برابر 32/2 میلی گرم بر میلی لیتر تعیین شد. ترکیبات عمده تشکیل دهنده ی اسانس به ترتیب ;کریزانتنون (%14/31)، کامفر (%13/95)، 1-8 سینیول (%10/01) و ترانس پینوکارویول (%9/50) بودند.

نتیجه گیری

با توجه به قدرت آنتی اکسیدانی اسانس بومادران در کاهش میزان مالون دی آلدهید سرم و مغز به نظر می رسد گیاه بومادران با کاهش استرس اکسیداتیو علایم افسردگی در موش را کاهش داده که احتمالا به دلیل ترکیبات فعال ترپنی موجود در اسانس می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
166 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!