بررسی بی هوشی ماهی کپور علفخوار با داروی پروپوفول و تاثر آن بر الکتروکاردیوگرام، گازهای خونی و pH خون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بررسی امکان استفاده از پروپوفول در بیهوشی ماهی کپور علفخوار و تاثیر آن بر فعالیت های الکتریکی قلب، گازهای خونی و pH خون.

طرح مطالعه

مطالعه تجربی بر موجود زنده.

حیوانات

120 قطعه ماهی کپور علفخوار (آمور) با محدوده وزنی 1 -2 کیلوگرم که به ظاهر سالم بودند.

روش کار

ماهیها به صورت تصادفی به 12 گروه 10 تایی تقسیم شدند. دو گروه به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. پنج گروه به ترتیب با مقادیر 2 ، 4 ، 6 ، 8 و 10 میلیگرم در لیتر پروپوفول به روش محلول در آب و پنج گروه با مقادیر 2 ، 4 ، 6 ، 8 و 10 میلیگرم در کیلوگرم به روش تزریق داخل وریدی بیهوش گردیدند. ماهیان هر گروه پس از بیهوشی و بعد از بهبودی از آب خارج شده و الکتروکاردیوگرام آنها ثبت و از شریان آیورت پشتی خونگیری می گردید.

نتایج و نتیجه گیری

در روش تزریقی این زمان به ترتیب 6,9 18 ،18 ،36 و 41 دقیقه بوده است. در روش غوطه وری بیشترین میزان اکسیژن شریانی در گروه 2 میلی گرم در لیتر بوده است که نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری را نشان می دهد. فشار اکسیژن شریانی در گروه 10 میلی گرم در لیتر نیز به طور معنی داری از گروه شاهد کمتر بوده است. فشار دی اکسید کربن و پ-اچ در گروه های مورد مطالعه و گروه شاهد نیز تفاوت معنی داری نشان نمی دهد. در روش تزریقی بیشترین میزان اکسیژن شریانی در گروه 2 میلی گرم در کیلوگرم و 10 میلی گرم در کیلوگرم بوده است. در روش تزریقی میزان دی اکسید کربن خون شریانی در میزان های 6 و 8 میلی گرم در کیلوگرم به طور معنی داری از گروه شاهد بیشتر بوده است اما پ-اچ خون و دیگر موارد مقایسه شده تفاوت معنی داری نداشته است. در گروه های بیهوشی متوسط ضربان قلب بطور معنی داری از گروه شاهد بیشتر بوده است و فاصله rr نیز کاهش معنی داری را نشان می دهد (0/05>p) اما در فواصل qt ، qrs و pr با گروه شاهد، تفاوت معنی دار نبوده است (0/05< p).

کاربرد بالینی

یافته های این مطالعه در بیهوشی ماهی به منظور جراحی ماهی، انجام عملیات تکثیر مصنوعی و بررسی های تشخیصی مورد استفاده قرار می گیرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
9 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120218 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!