ارزیابی اثر سمیت پیریدوپیریمیدین های سنتزی استخلاف دار شده بر روی رده های سلولی نرمال و سرطانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه وهدف

مطالعه های اخیر در دو مدل آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد،که مشتق های پیریدوپیریمیدین دارای اثرگذاری موثر بر بیماری های مزمن از جمله سرطان است، هدف از این مطالعه سنتز چهار مشتق پیریدوپیریمیدین و ارزیابی آثر آن ها بر سل لاین های سرطانی و نرمال است.

مواد و روش

پس از کشت رده های سلولی مختلف سرطانی MCF-7،MAD-MB-231،-4 MOLT و PC-3 و نرمالHFF در پلیت های 96 خانه، سلول ها با چهار غلظت 1000،500،50،5 نانومولار در بازه های زمانی 72،48،24 ساعت، با پیریدوپیرمیدین های سنتزی جهت بررسی اثرگذاری این مواد با تست سمیت (MTT assay) تیمار گردید، آنالیزهای آماری داده ها با نرم افزار SPSS16  با دو آزمون واریانس یک طرفه و متعاقب آن تست توکی در سطح 05/0 >P value گزارش گردید.

یافته ها

 نتایج این پژوهش نشان داد که ترکیب های پیریدوپیرمیدین در غلظت های مشخص اثر سمیت معنی داری بر روی رده سلول های نرمال نداشتند، اما بررسی اثر آن بر روی رده های سلولی سرطانی در سطح 05/0 >P value نشان داد که مهار رشد سلولی با افزایش غلظت و زمان افزایش پیدا می کند، همچنین نتایج نشان داد پیریدوپیرمیدین های دارای گروه های بروماید در غلظت 500 الی 1000 نانومولار در بازه زمانی 72 ساعت تاثیر موثرتری بر مهار رشد سلول های سرطانی نشان دادند.  

نتیجه گیری

 نتایج به دست آمده از این پژوهش اثر پیریمیدین ها را بر روی رده های سلولی سرطانی نشان داد و استفاده از این ترکیب ها به عنوان گزینه جذاب برای مقابله با بیماری های مزمن در جهان به صورت داروهای جایگزین یا ترکیب با داروهای معمول را پیشنهاد می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2124269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!