ارزیابی جامعه روستایی از شاخص های کارآفرینی و ارائه مدل تجربی تعیین کننده های آن با رویکرد معادلات ساختاری (مطالعه موردی: شهرستان بویراحمد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در راستای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی روستاییان، برنامه ریزی توسعه کارآفرینی در میان آن ها یکی از مهم ترین راهبردهایی است که اندیشمندان و محققان توسعه روستایی بر روی آن اتفاق نظر دارند. روستاییان ساکن در شهرستان بویراحمد از جمله ساکنان روستایی کشور هستند که در حال حاضر به لحاظ شاخص های توسعه به ویژه در زمینه شاخص های اقتصادی در وضعیت نامناسبی قرار دارند. با توجه به توانمندی های بخش کارآفرینی در توسعه جوامع محلی که از آن به عنوان موتور توسعه اقتصادی یاد می شود، محققان در پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر برآنند ضمن ارزیابی برخورداری روستاییان شهرستان بویراحمد از شاخص های کارآفرینی، عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی را شناسایی نموده و در یک قالب یک مدل تجربی، زمینه و بستر علمی لازم را جهت توسعه کارآفرینی در محدوده مطالعاتی فراهم نمایند. جامعه آماری پژوهش را 26483 نفر از سرپرستان خانوار روستایی شهرستان بویراحمد تشکیل می دهد و با توجه به محدودیت های زمانی و مالی و عدم امکان سرشماری، 220 نفر از روستاییان به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمره نهایی برخورداری روستاییان از شاخص های کارآفرینی 8/2 بوده و پایین تر از حد متوسط ارزیابی شده است. دلیل اصلی این مهم را می توان به وضعیت نامناسب شاخص هایی مانند نوآوری، دانش در زمینه فنون کار، خلاقیت و ریسک پذیری در محدوده مطالعاتی نسبت داد. نتایج مدل نهایی برازش شده معادلات ساختاری در خصوص عوامل موثر بر توسعه شاخص های کارآفرینی در میان روستاییان شهرستان بویراحمد نشان داد شش عامل شناسایی شده (عوامل اقتصادی، آموزشی، زیرساختی حمایتی، منابع محیطی و ارتباطی)، با اثرکل 667/0 در سطح اطمینان 99 درصد، اثر معناداری را بر توسعه شاخص های کارآفرینی در میان روستاییان شهرستان بویراحمد داشته اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2132152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!