ارزیابی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و حضور ژن حدت spvR در سالمونلا های جدا شده از کبد و تخمدان گله های مرغ تخم گذار صنعتی استان آذربایجان شرقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
عفونت با باکتری های جنس سالمونلا موجب بیماری های مزمن و حاد در طیور می گردد که می توانند باعث ایجاد خسارت اقتصادی قابل توجهی به صنعت طیور شوند. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان مقاومت آنتی بیوتیکی در سالمونلاهای آلوده کننده گله های مرغ تخم گذار در سطح استان آذربایجان شرقی و نیز بررسی حضور ژن حدت spvR در جدایه های مذکور بود. بدین منظور از تعداد 45 گله مشکوک به سالمونلا در مجموع تعداد 200 نمونه کبد و تخمدان اخذشده و در محیط های انتخابی و افتراقی سالمونلا کشت داده شد. پس از جداسازی باکتری سالمونلا از نمونه های مذکور، آزمایش آنتی بیوگرام بر اساس روش انتشار دیسک در آگار جهت تعیین میزان حساسیت آنتی بیوتیکی جدایه ها انجام شد. جهت بررسی حضور ژن حدت spvR  در سالمونلاهای جدا شده نیز از آزمایش مولکولی واکنش زنجیره ای پلی مراز و پرایمر های اختصاصی مربوطه استفاده شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تمامی جدایه های مورد آزمایش نسبت به آنتی بیوتیک های اریترومایسین، سولتریم و تتراسایکلین مقاوم بودند. بیشترین میزان مقاومت آنتی بیوتیکی هم به ترتیب در برابر داکسی سایکلین (3/94 درصد)، دانوفلوکساسین (6/92 درصد) و فلورفنیکل (7/91 درصد) مشاهده شد. همچنین بیشترین میزان حساسیت نیز مربوط به آنتی بیوتیک های فوزباک (7/94 درصد) و انروفلوکساسین (2/74 درصد) بود. نتایج آزمایش مولکولی نیز نشان داد که ژن spvR در غالب گله های طیورتخم گذار استان آذربایجان شرقی وجود دارد (در 46/88 درصد جدایه های سالمونلا). با توجه به نتایج حاصله، لزوم پیشگیری از اشاعه سالمونلاهای آلوده کننده طیور تخم گذار در راستای بهبود صنعت پرورش طیور و نیز سلامت جوامع انسانی ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2133482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!