زمینه های رخ داد انقلاب اسلامی و انقلاب های عربیبر اساس نظریه های تاثیرگذار و متاثر

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

انقلاب یکی از پدیده های نادرو پیچیده اجتماعی هست که تبیین آن متضمن در نظر گرفتن وجوه متعدد و مبانی نظری دخیل در ظهور آن است. در وقوع و پیش‏آمدن وضعیت انقلابی، بسیج سیاسی توده ‏ها، تحرک اجتماعی، مشروعیت‏ زدایی از نظم سیاسی پیشین و طراحی نظم مشروع و مطلوب و استقرار نظام جدید انقلابی، ایدیولوژی های انقلابی به عنوان موتور حرکت انقلاب عمل کرده است. خیزش مردم در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه عربی که رفته رفته رنگ انقلاب به خود گرفت، کشورهای مختلف را به موضع گیری های متفاوت و اندیشمندان و صاحب نظران را نیز به تحلیل های گوناگون واداشت. غربی ها باهدف سیاسی و مدیریت حرکتی بر آن نام “بهار عربی” نهادند و رهبر جمهوری اسلامی آن را “بیداری اسلامی” خواند. انقلاب اسلامی ایران و انقلاب های عربی جدای از تاثیرپذیری از نظریه های موجود، نظریه های دیگر متاثر از این انقلاب ها بوجود آمدند.

روش و سوال

هدف این مقاله ضمن بررسی اهمیت انقلاب ایران به مقایسه انقلاب ایران و کشورهای عربی با توجه به ویژگی های انقلاب می پردازد.این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی درصدد پاسخ به این سوالات است که عوامل اصلی و ویژگی های اصلی انقلاب اسلامی ایران و انقلاب های عربی براساس نظریه ها کدام هستند؟ وجه تشابه و تفاوت آن ها در چه مواردی می باشند؟

نتیجه

واقعیت های انقلاب ایران و انقلاب های عربی تا حدودی استنباط ها و دلالت های نظری مشترک داشتند اما در عمل فاکتورهای متفاوت با توجه به موقعیت ژیوپلیتیکی، سیاسی، اجتماعی و دخالت های خارجی در وقوع آن ها دخیل بوده اند. انقلاب اسلامی ایران گرچه دارای مبانی نظری است اما به لحاظ خاص بودنش توانسته بر نظریه ها تاثیر بگذارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2133989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!