نقش ویژگی های مدیران و فرماندهان در تحقق یافتن نظام شایسته سالار در فرماندهی مرزبانی با تاکید بر تاثیر ویژگی های بعد شخصیتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
ایجاد یک نظام شایسته سالار هماهنگ و سازگار، همواره مد نظر سازمان های کارآمد و موفق بوده است.. ویژگی های شخصیتی در نظام شایسته سالار، شامل کیفیت ها و صفت های انسانی است که درواقع، جزء شخصیت ذاتی فرد هستند و اعمال، رفتار و عادت های افراد از آن ها شکل می گیرد. این ویژگی ها شامل شجاعت، خلاقیت، انعطاف پذیری، قاطعیت، اعتماد به نفس، بردباری و خویشتن داری، و هوش بوده که محقق با امعان به اهمیت موضوع در پی شناخت میزان تاثیر آنان در تحقق یافتن نظام شایسته سالار در فرماندهی مرزبانی است تا بتواند با عرضه راهکارهای مناسب به متصدیان در ایجاد زمینه لازم برای جذب و به کار گیری و شناسایی استعدادهای بالقوه شخصیتی مدیران و فرماندهان و ارتقای مهارت های آنان اقدام نماید. در این راستا با توجه به مبانی نظری و به ویژه با استفاده از مبانی مورد نظر سید احمد سجادی، در صد پاسخ دادن با این سوال هستیم که عوامل بعد شخصیتی تا چه میزان در تحقق یافتن نظام شایسته سالاری در مرزبانی موثرند. به بررسی موضوع پرداخته است.
روش
پژوهش از نوع توصیفی و با شیوه پیمایشی و جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه 27 سوالی محقق ساخته صورت گرفته است . جامعه آماری تحقیق شامل کلیه فرماندهان، مدیران و نخبگان مرزبانی بوده که از بین آن ها تعداد 97 نفر بصورت هدفمند به عنوان جامعه نمونه انتخاب و در نهایت، نتایج داده ها با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل و پایایی و روایی با روش آلفای کرونباخ انجام شده ا ست.
نتیجه
بر اساس یافته های پژوهش، ویژگی های شخصیتی فرماندهان و مدیران در تحقق یافتن نظام شایسته سالاری در فرماندهی مرزبانی، بسیار موثر بوده و از میان ویژگی های شخصیتی، عامل صبر و بردباری و شجاعت و ضریب هوشی، و از میان سوال های مربوط به مصمم و پایدار بودن در کارها در چهار چوب قانون وشرع و بر خورداری از شجاعت در بیان واقعیت و بیان سریع، صریح و شفاف مواضع قانونی در برابر قانون گریزان، به بیشترین میزان موثر بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!