ارتباط فعالیت های مذهبی با سلامت جسمانی و روانی دانشجویان پرستاری و مامایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سلامت دارای چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است که بعد معنوی سلامت از اهمیت بیشتری برخوردار است. با توجه به اینکه حفظ سلامت معنوی، جسمی، روانی و اجتماعی دانشجویان پرستاری به عنوان مولفه های مهم سلامت در ارتقای کارکرد آنها در سازمان های بهداشتی و درمانی موثر خواهد بود، بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی ارتباط فعالیت های مذهبی با سلامت جسمانی و روانی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1398 است.

مواد و روش ها

نمونه ی پژوهش این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی، 184 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ابزار پژوهش، پرسشنامه ی "زمینه یابی سلامت ویر و شربورن" شامل 36 سوال بسته پاسخ است. داده ها با نرم افزار SPSS 22 و آزمون های آماری کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

 در مطالعه ی حاضر، بین سلامت جسمانی با فعالیت مذهبی و مولفه های آن، رابطه ی معناداری مشاهده نشد  (P-value>0/05). بین سلامت روانی با فعالیت مذهبی و مولفه های آن، رابطه ی معنادار وجود دارد (0/000=P-value). بین فعالیت مذهبی و مولفه های آن، سلامت جسمانی و سلامت روانی با جنسیت، مقطع تحصیلی، سابقه ی اختلال روانی، وضعیت تاهل و رده ی سنی رابطه ی معناداری مشاهده نشد (0/05P-value>) اما با ترم تحصیلی دانشجویان رابطه ی معنادار گزارش شد (P-value<0/05).

نتیجه گیری

نظر به "متوسط" بودن سطح سلامت روانی دانشجویان و رابطه ی مستقیم و معنادار بین سلامت روانی با فعالیت مذهبی و مولفه های آن، لازم است جهت ارتقاء سطح معنویت دانشجویان پرستاری و مامایی برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2135092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!