طراحی و ارایه بازی های چهارگانه توان بخشی مجموعه مچ و ساعد
بازی های واقعیت مجازی از جمله استراتژی های توان بخشی به شمار می رود که ضمن اثربخشی، برای فرد جذاب است و انجام حرکات به شکل صحیح را تسهیل و تشویق می کند. در پژوهش حاضر، چهار بازی واقعیت مجازی برای تشویق حرکات مجموعه مچ دست و ساعد طراحی گردید و مورد بررسی اولیه قرار گرفت.
بازی ها با استفاده از دستگاه Leap Motion که یک دستگاه کوچک غیر لمسی با قدرت تفکیک مکانی مناسب می باشد، طراحی شد. دوربین ها وظیفه تشخیص عمق و فاصله دست از دستگاه و حسگرهای مادون قرمز وظیفه تشخیص حرکات دست را داشتند. با هدف تعیین میزان جذابیت بازی برای مبتلایان به اختلالات نورون حرکتی فوقانی، سه فرد 18 تا 41 ساله از میان مراجعه کنندگان به بخش فیزیوتراپی مرکز آموزشی- درمانی الزهرا (س)، به صورت تصادفی انتخاب شدند.
کارامدی بازی ها به تایید متخصصان فیزیوتراپی رسید. سه بازی در مراحل اولیه توان بخشی برای هر سه بیمار قابل اجرا بود. یک بازی نیز به دلیل پیچیدگی حرکت مورد نیاز، امکان استفاده در مراحل اولیه توان بخشی را نداشت.
چهار بازی طراحی شده حرکات اصلی مورد نیاز، خودمراقبتی لازم را برای فعالیت های روزمره دارد و به نظر می رسد برای استفاده کنندگان جوان تر جذاب باشد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.