بررسی تطبیقی جلوه های دادرسی کیفری منصفانه در قانون آ.د.ک 1392 و قانون آ.د.ک فرانسه نمادین یا عملگرا بودن

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

علیرغم اینکه مقنن در قانون آد.ک 1392 با الهام از شاخص ها و اصول دادرسی کیفری منصفانه مندرج در اسناد و کنوانسیون های بین المللی و همچنین قانون آ.د.ک فرانسه سعی در انطباق قانون با موازین منصفانه و حقوق بشر نموده است و انصافا قدم بزرگی در این راستا برداشته است، لیکن سوال این است که، آیا همه موازین و شاخص های دادرسی منصفانه شناخته شده، در قانون آ.د.ک 1392 پیش بینی شده است؟
در صورتی که جواب مثبت است، آیا ساز و کار و بستر لازم جهت اجرا و اعمال این شاخص ها فراهم شده است؟ چه این که از نظر عقلی و منطقی و بر اساس رویه قضایی دادگاه اروپایی حقوق بشر، دادرسی منصفانه، یعنی شخص از مزایای آن عینا بهره مند گردد در غیر این صورت هر گونه تعریف از دادرسی منصفانه مجازی، لغو و بیهوده خواهد بود. در ادامه سوال مطروحه چنانچه پاسخ منفی می باشد، یعنی همه موازین رعایت نشده است، آیا این امر ناشی از تفاوت های فرهنگی، جامعه شناختی و... میان جامعه ما و سایر جوامع می باشد که قاعدتا در پژوهش های تطبیقی       می بایستی مطمح نظر قرار گیرد بوده و یا این که ناشی از ایدیولوژی و نوع دیدگاه سیاسی می باشد؟
به نظر می رسد همانگونه که در پی خواهد آمد، با توجه به ساختار قضایی کشورمان، فرایند کیفری، عدم پیش بینی ساز و کار مناسب، عدم آموزش مناسب ضابطان و بعضا عدم توجه برخی مقامات قضایی به زوایا و فلسفه دادرسی منصفانه و عدم اعتقاد به این شاخص ها، می توان گفت برخی شاخص ها و اصول مندرج در قانون آ.د.ک 92 صرفا به جهت ملاحظات حقوق بشری تصویب شده و حالت نمادین دارد تا این که در عمل قابل اجرا باشد. و برخی مولفه ها و شاخص های دادرسی منصفانه از جمله بطلان تحقیقات مقدماتی در قانون آ.د.ک پیش بینی نشده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2146266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!