عوامل مرتبط با احساس امنیت با تاکید بر احساس نابرابری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

احساس امنیت، پدیده ای چند بعدی است که در صورت نبود آن در میان افراد یک جامعه، توسعه جامعه امری غیرممکن خواهد بود. یکی از پیش شرط های به وجود آمدن احساس امنیت، وجود احساس برابری در میان افراد جامعه است.در این تحقیق به بررسی عوامل مرتبط با احساس امنیت با تاکید بر احساس نابرابری پرداخته شده است.

روش

پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، پیمایش مقطعی است. جامعه آماری تحقیق، افراد 18 سال به بالای استان لرستان هستند که به روش خوشه ای چند مرحله ای، تعداد 384 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه بوده است.

یافته ها

میانگین احساس نابرابری پاسخگویان 80/2 و میانگین احساس امنیت آنها 93/2 (از دامنه 1 تا 5) بوده است. یافته ها نشان می دهند که متغیرهای سن، جنس، وضعیت تاهل، تحصیلات، نوع نگرش به عملکرد پلیس، سرمایه اجتماعی، میزان دینداری، میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی، احساس نابرابری و ابعاد آن با احساس امنیت ارتباط داشته اند. نتایج تحلیل چند متغیری نیز نشان می دهند به جز شش متغیر مستقل وضعیت تاهل، تحصیلات، نوع نگرش به عملکرد پلیس، سرمایه اجتماعی، میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی و احساس نابرابری، سایر متغیرها به دلیل داشتن واریانس مشترک از معادله رگرسیون خارج شده اند. این متغیرها 544/0 از واریانس احساس امنیت را تبیین کرده اند.

نتیجه گیری

این پژوهش نشان داد میزان احساس نابرابری و احساس امنیت در استان لرستان در حد متوسطی بوده است.همچنین مهم ترین متغیر مستقل در تبیین متغیر وابسته، احساس نابرابری بوده است. از این رو می توان گفت، افزایش احساس برابری افراد جامعه می تواند نقش موثری بر افزایش احساس امنیت آنها داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2158007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!