مطالعه بصری نقوش حیوانی در سفالینه های تل باکون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

تل باکون در نزدیکی تخت جمشید از مهم ترین تمدن های پیش از تاریخ و مناطق تولید سفال نخودی در هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد بوده است. روانی قلم، اغراق در فرم و انتزاع از خصوصیات بارز نقوش این منطقه به شمار می روند. یکی از دلایل اهمیت این نقوش دارا بودن معانی نمادگونه است و  این نقوش مقدمه ای بر خطوط تصویری و الفبایی هستند. از نظر شیوه اجرا به دو صورت طبیعت پردازانه و چکیده نگارانه ترسیم شده اند.
هدف از انجام پژوهش حاضر گردآوری و بررسی نقوش به دست آمده از ظروف و سفالینه ‌های این منطقه از نظر ویژگی ‌ها و کیفیات بصری است. از این رو نویسنده به دنبال ویژگی‌ های بصری مشترک در این نقوش است. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی بوده و با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. شیوه جمع‌ آوری اطلاعات نیز به صورت کتابخان‌ه ای بوده است. پس از جمع‌ آوری نقوش مذکور و با حذف موارد مشابه، در نهایت 178 نقش از این سفالینه‌ ها و تکه‌ سفال های یافت شده با ابزار جدول مورد بررسی قرار گرفته اند.
بر اساس یافته‌ ها از نظر نوع نقش، 55 % از نقوش، نقوش حیوانی با اکثریت چهارپایان، 32 % نقوش تجریدی، 21 % نقوش انسانی و تنها 1 % نقوش گیاهی اند. حدود 80 % از نقوش نیز در محدوده مستطیل‌ های افقی و عمودی قرار می‌ گیرند و بقیه به ترتیب در محدوده مربع و دایره جای می گیرند. 10 % از نقوش نیز راستای غالب خاصی ندارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2158324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!