تاثیر توسعه کسب وکارهای دانش بنیان در اکوسیستم نوآوری پزشکی و سلامت استان آذربایجان غربی بر مهار بحران شیوع ویروس کووید 19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

کسب وکارهای دانش بنیان فعال در اکوسیستم نوآوری پزشکی و سلامت نقش موثری در مقابله با بحران شیوع ویروس کووید 19 داشته و دارند. مطالعه حاضر به بررسی ابعاد کلیدی و اثرگذار اکوسیستم و نقش نهادهای واسط در حمایت از توسعه این کسب وکارها پرداخته است.

مواد و روش کار:

 این‎ ‎پژوهش‎ ‎برحسب‎ ‎هدف،‎ ‎توسعه ای-کاربردی،‎ ‎بر اساس‎ ‎شیوه های‎ ‎گردآوری داده ها،‎ ‎توصیفی-پیمایشی و بر ‏مبنای ماهیت داده ها، پژوهشی آمیخته (کیفی-کمی) به شمار می آید. در بخش کیفی از مصاحبه به روش داده بنیاد با رویکرد گلیزری (خودجوش و نوظهور) و در بخش کمی از معادلات ساختاری و نرم افزار SMART-PLS3 استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (به عنوان خبرگان این حوزه) و مدیران و کارکنان شرکت های دانش بنیان و فناور فعال در اکوسیستم نوآوری پزشکی آذربایجان غربی می باشند که تعداد نمونه آماری آن ها بر اساس فرمول کوکران 162 نفر می باشد.

یافته ها:

 سطح معنی داری و ضرایب مسیر مدل ساختاری حاصل از تحلیل ها، اثرگذاری متغیرهای اکوسیستم و توسعه کسب وکارهای دانش بنیان بر مهار بحران شیوع ویروس کووید 19 را در سطح اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار می دهد.

بحث و نتیجه گیری: 

نتایج پژوهش ضمن تاکید بر نقش تسهیل گری های دانشگاه ها و سایر نهادهای واسط در توسعه کسب وکارهای دانش بنیان حوزه پزشکی و سلامت، بیانگر این موضوع است که افزایش دانش تخصصی (بعد علمی و تکنولوژیک) و آگاهی های عمومی (بعد فرهنگی و اجتماعی) بیشترین اثرگذاری را در توسعه کسب وکارهای دانش بنیان و مهار بحران شیوع ویروس کووید 19 دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 281
لینک کوتاه:
magiran.com/p2160247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!