اولویت‌بندی معیارهای تعیین پتانسیل طرح جنگل‌ داری سری دو و از جهت توسعه پایدار اکوتوریسم با استفاده از مدل‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره Entropy و TOPSIS

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

اکوتوریسم به عنوان گرایشی نوین در صنعت جهانگردی است که چشم اندازها و مناظر زیبای طبیعت از کانون ها و جاذبه های توریست پذیر این نوع جهانگردی است. ازاین رو، اهمیت دادن به نقش آن در حفاظت از محیط زیست به منظور دستیابی به توسعه پایدار امری ضروری است. طرح جنگل داری سری دو واز با مساحت 2094 هکتار و جزء حوضه آبخیز 49 کشور ایران، با داشتن توان ها و جاذبه های اکوتوریستی غنی، نقش مهمی در این زمینه دارد. هدف از انجام این پژوهش، اولویت بندی معیارهای تعیین پتانسیل طرح جنگل داری سری دو واز برای توسعه پایدار اکوتوریسم با استفاده از مدل های تصمیم گیری چندمعیاره Entropy و TOPSIS است. در این پژوهش به منظور تعیین معیار های توسعه پایدار اکوتوریسم از روش تصمیم گیری گروهی دلفی و برای تعیین وزن و اولویت بندی معیار ها به ترتیب از تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره Entropy  و TOPSIS استفاده کردیم. نتایج حاصل از وزن دهی معیار ها با استفاده از تکنیک Entropy  نشان داد معیار شیب با وزن 0/168668، میدان دید با وزن 0/092607، هیدرولوژی با وزن 0/092478 و جاده با وزن 0/092437 به ترتیب بیشترین وزن را در بین سایر معیارها به خود اختصاص داده اند. همچنین نتایج اولویت بندی معیار ها با تکنیک TOPSIS نیز نشان داد که به ترتیب معیار های زمین شناسی، شیب و ارتفاع از سطح دریا، اولویت بالاتری در قیاس با سایر معیارها دارند. بر اساس نتایج اولویت بندی معیار ها، لایه های اطلاعاتی هریک از معیارها در محیط نرم افزار GIS تهیه، روی هم گذاری و خروجی آنها به صورت نقشه پتانسیل طرح محیط زیست سری دو واز جهت توسعه پایدار اکوتوریسم در چهار طبقه بسیار نامناسب، نامناسب، مناسب و بسیار مناسب تهیه شد. نتایج حاصل از این ارزیابی نشان داد 40 درصد از این سری در طبقه مناسب (837/6 هکتار)، 30 درصد در طبقه بسیار مناسب (628/2 هکتار)، 20 درصد در طبقه بسیار نامناسب (418/8 هکتار) و 10 درصد در طبقه نامناسب (209/4 هکتار) قرار دارد. نتایج مطالعه بیانگر این موضوع است که طرح جنگل داری سری دو واز، پتانسیل کافی را برای ارایه خدمات اکوتوریسم دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2161995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!