نیازسنجی آموزشی مدیران ستادی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه

غنی سازی دانش حرفه ای مدیران امری ضروری است که تنها با آموزش صحیح و مبتنی بر نیازهای واقعی آنان محقق می شود. هدف این مطالعه نیازسنجی مدیران ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سه حیطه مهارت های فنی، تخصصی، ادراکی و انسانی و تعیین اولویت نیازها و نیز بررسی ارتباط برخی مشخصات نظیر سن، جنس تحصیلات، سابقه خدمت، سنوات مدیریت، تعداد افراد تحت نظارت با نیازهای آنان می باشد.

روش بررسی

این مطالعه یک پژوهش توصیفی پیمایشی است، جامعه پژوهش را کلیه روسا، معاونین و مدیران گروه دانشکده های هفتگانه و مدیریت های ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (115 نفر) درسال 1383تشکیل می دهند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار آن با استفاده از نظر کارشناسان تایید شده است و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ 97/0=r تایید شده است. از مجموع 115پرسشنامه ارسال شده برای مدیران، 90 مورد تکیل و مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بیشترین نیاز آموزشی در حیطه مهارت های فنی تخصصی (میانگین 54/3) و پس از آن حیطه مهارت های انسانی (میانگین 36/3) و سپس مهارت های ادراکی (میانگین 33/3) می باشد. همچنین نتایج نشان داد که بین نیاز در حیطه های مختلف و تحصیلات، سن، سنوات مدیریت و سابقه خدمت و رتبه علمی واحدهای مورد پژوهش اختلاف معنی داری وجود دارد (05/0>P-Value) اما بین جنس، نوع مسئولیت و نیاز در حیطه های مختلف تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: با توجه به نیازهای اعلام شده از حیطه های سه گانه پیشنهاد برقراری دوره های مدون کوتاه مدت ودراز مدت جهت مدیران می گردد. همچنین پیشنهاد می شود در شروع به کار مدیران در پست های مدیریتی نیازهای آنها طبق پرسشنامه تدوین شده در این مطالعه برآورد شده و دوره های مورد نیاز برای آنان تدارک دیده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2164396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!