نقش ذکر و دعا در سلامتی از منظر آیات و روایات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

بر اساس جهان بینی الهی، عوامل موثر در مجموعه اتفاقات عالم دو دسته مادی (طبیعی) و معنوی هستند. برای پیش گیری و درمان بیماری ها و دستیابی به سلامتی نیز همان طور که بهره گیری از طبیبان و داروها برای درمان بیماری و دستیابی به سلامتی ضروری است، همچنین چنگ زدن به دامن خالق طبیب و آفریننده دارو در پرتو ذکر و دعا الزامی است. در آموزه های اسلامی (آیات و روایات) فراوان از اثربخشی دعا و ذکر سخن گفته شده است، از این روی در این تحقیق با جستجو در آیات و روایات به بررسی نقش دعا و ذکر بر سلامت جسم و روان پرداخته شده است.

روش ها

پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با تحلیل مفهومی و اسنادی صورت می گیرد، لذا آیات و روایاتی که به نقش دعا و ذکر بر سلامت انسان اشاره داشته اند، جمع آوری، تدوین و تبیین کرده است.

یافته ها

کارکردهای یاد خدا(ذکر) در دو بخش: 1) نقش ذکر در سلامتی روح و روان، 2) نقش ذکر در درمان بیماری ها به دست آمد و نقش درمان گری ذکر، در سه محور: الف) درمان وسواس، ب) درمان افسردگی، ج) درمان نفاق حاصل شد. کارکردهای دعا در دو بخش 1) نقش دعا در پیش گیری از بیماری ها، 2) نقش دعا در درمان بیماری ها به دست آمد. نقش درمان گری دعا، در چهار محور: الف) درمان تمام بیماری ها، ب) درمان بیماری های جسمی، ج) بیماری های روحی، د) دعای دیگران در درمان بیماری حاصل گردید.

نتیجه گیری

توصیه ها به ذکر در آیات و روایات غالبا ناظر بر سلامت و درمان روان هستند؛ زیرا برخورداری از روان سالم به شادابی و نشاط روحی می انجامد و این نشاط به تجهیز قوای جسمی و درمان بیماری جسمی کمک شایانی خواهند کرد. اما سفارش ها به دعا طبق آیات و روایات برای پیش گیری و درمان بیماری های جسمانی و روحانی است؛ به نظر می آید تفاوت ذکر با دعا -که اولی منحصر در سلامت روان و دومی اعم از سلامت جسم و روان بود-، به سبب این است که انسان ها بیش از ذکر به دعا مشغول هستند و پیوسته در مشکلات و بیماری های بویژه به هنگام ناامیدی از علل مادی، رو به خداوند آورده و با زبان و جان خود یکسر او را می خوانند.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2167707 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!