معرفی رویکردی جدید برای مطالعه ضریب کشش سطحی سیستم های آلفا- هسته با بهره گیری از برهم کنش های نوکلئون- نوکلئون وابسته به چگالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بر پایه مدل میکروسکوپی واپیچش- دوگانه (DF) همراه با برهم کنش های نوکلیون- نوکلیون (NN) وابسته به چگالی (DD) از نوع نیروی های موثر M3Y-Paris (شامل DDM3Y1، CDM3Y4 وBDM3Y1)، مطالعه ای را روی ضریب کشش سطحی هسته ای γ صورتمندی مجاورت برای گذار ذره آلفا از حالت پایه 230 هسته مادر با اعداد اتمی 99-61=Z  به حالت پایه هسته های دختر متناظر انجام داده ایم. در حقیقت، مقاله حاضر را می توان تعمیمی بر پژوهش انجام شده توسط قرایی و محمدی در سال 2019 دانست که در آنجا تمرکز تنها برروی یک نسخه از نیروهای M3Y، یعنی CDM3Y6، بوده است. براساس رویکرد معرفی شده در مقاله حاضر تلاش کرده ایم تا با تلفیق دو مدل پتانسیل DF و مجاورت ضمن ارایه رویکردی جدید برای محاسبه مقادیر ضریب کشش سطحی γ در واپاشی های آلفا، به بررسی رفتار ضرایب محاسبه شده برحسب پارامتر عدم تقارن سیستم های آلفا- هسته انتخابی بپردازیم. نتایج این بررسی فرمول بندی جدیدی را برای ضریب γ پتانسیل مجاورت پیشنهاد می دهد که به طور مستقیم به انتخاب نوع برهم کنش ها وابسته است. در فاز دوم محاسبات این مقاله اعتبار فرمول پیشنهاد شده برای ضریب انرژی سطحی را مورد ارزیابی قرار دادیم. برای دستیابی به این هدف، پس از اعمال رابطه پیشنهادی در صورتمندی نسخه اصلی پتانسیل مجاورت، یعنی مدل Prox.77، مقادیر تیوری نیمه عمر را برای تمامی واپاشی های انتخابی در چارچوب تقریب WKB محاسبه کرده ایم. نتایح حاصل از مدل های اصلاح شده Prox. New (DDM3Y1)، Prox. New (CDM3Y4) و Prox. New (BDM3Y1) را با مقادیر متناظر تجربی و همچنین آنهایی که از مدل پتانسیل Prox.77 به دست آمده اند، مقایسه کرده ایم. مقایسه صورت گرفته آشکار می سازد که در بین چهار مدل پتانسیل مورد بحث، مدل های Prox. New (CDM3Y4)، Prox. New (DDM3Y1) به ترتیب کمترین میزان انحراف از داده های متناظر تجربی را در محدوده واپاشی های انتخابی ارایه می دهند. در مطالعه حاضر، وجود خاصیت لایه ای در هسته ها و همچنین اعتبار قانون گایگر- نوتال براساس مدل های اصلاح شده مجاورت مورد ارزیابی قرار گرفته است. علاوه بر این، نیمه عمرهای حاصل از مدل پیشنهادی  Prox. New (CDM3Y4)با فرمول های تجربی مختلف مقایسه شده اند. در نهایت نیز نیمه عمرهای واپاشی های آلفا در محدوده عناصر فوق سنگین با اعداد اتمی Z=117-120 تخمین زده شده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
323 تا 341
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!