بررسی بیان ژن آنتی اکسیدان و سمیت در سلول های سرطانی تیمار شده با ماده موثره طبیعی فروتینین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از شایع ترین بدخیمی ها در بین زنان ایرانی سرطان پستان است. یکی از استراتژی ها در حوزه مبارزه با سرطان، فعال نمودن سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی مبارزه کننده با سرطان است که دارای قدرت تمایز و عملکرد انتخابی است. امروزه به دلیل عوارض جانبی روش های درمانی، تلاش های فراوانی جهت کشف ترکیبات طبیعی که دارای قدرت انتخابی در محدودیت سرطان ها هستند انجام گرفته است. هدف از مطالعه حاضر بررسی عملکرد ضد توموری فروتینین به عنوان ترکیب مشتق از گیاه فرولا بر رده سلولی MDA-MB-231 سلول های سرطانی پستان و سلول های نرمال (HDF) است.

مواد و روش ها

در این پژوهش برای بررسی سمیت فروتینین علیه سلول های سرطانی سینه و مقایسه آن با سلول نرمال از آزمون MTT استفاده شد. علاوه بر این، سلول های سرطانی تیمار شده با فروتینین ازنظر مورفولوژیک توسط بررسی های میکروسکوپی و جهت ارزیابی تغییرات بیان ژن های مربوط به آپوپتوز با استفاده از روش Real-time PCR موردمطالعه قرار گرفتند.

نتایج

بر اساس یافته های به دست آمده در این مطالعه، میزان درصد زیستایی سلول های MDA در غلظت 100 میکروگرم در میلی لیتر در زمان های 24، 48 و 72 ساعت به ترتیب 2/62، 8/51 و 73/41 درصد حاصل شد. بیان ژن کاتالاز به عنوان ژن القاء کننده آپوپتوز نیز در سلول های فوق تیمار شده با غلظت 30 میکرومول به صورت وابسته به دوز افزایش نشان داد.

نتیجه گیری

 با توجه به عدم مشاهده تاثیرات سمی فروتینین بر سلول های نرمال فیبروبلاست پوستی (HDF)، پیشنهاد می شود فروتینین می تواند جایگزین مناسبی جهت استفاده درمانی در مبتلایان به سرطان سینه و صدمات ناشی از استرس اکسیداتیو باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2252 تا 2260
لینک کوتاه:
magiran.com/p2171558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!