عوامل جمعیت شناختی، روان شناختی و انگیزه های قتل در زندانیان قتل عمد مراجعه کننده به سازمان پزشکی قانونی استان خراسان رضوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

قتل عمد یکی از خشن ترین جرایم انسان علیه انسان دیگر است. هدف این مطالعه، بررسی عوامل جمعیت شناختی، روان شناختی و انگیزه های قتل در زندانیان قتل عمد مراجعه کننده به سازمان پزشکی قانونی استان خراسان رضوی بود.

ابزار و روش ها

 این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی در بین زندانیان قتل عمد ارجاع داده شده به سازمان پزشکی قانونی استان خراسان رضوی طی سال های 98-1397 انجام شد که از میان آنها 105 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته همراه با مصاحبه بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 21 و روش های آمار توصیفی و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

 بیشتر زندانیان قتل عمد مرد، متاهل، در رده سنی 30-21 سال، با تحصیلات سیکل، دارای مشاغل آزاد، فرزند وسط خانواده، متولد شهرستان و ساکن مشهد بودند. بیشترین فراوانی در انگیزه قتل مربوط به قتل هایی بود که به دنبال دعوا و انتقام رخ می داد. بیشترین وسیله به کاربرده شده در قتل اجسام برنده و نوک تیز بود که بیشتر به قفسه سینه اصابت کرده بود. محل وقوع قتل بیشتر در اماکن عمومی بود و مقتولان نیز بیشتر دوستان بودند. بیشترین شیوه برای ازبین بردن جسد به صورت سوزاندن بود. بین جنسیت، وضعیت تاهل، رده سنی و رتبه تولد با ارتکاب به قتل رابطه آماری معنی داری وجود داشت (001/0<p).

نتیجه گیری

مسیولان سلامت روان بایستی از طریق رفع کمبودهای مادی و معنوی، آموزش مهارت های زندگی و مقابله کارآمد با مشکلات برای پیشگیری از ارتکاب به قتل اقدامات لازم را به عمل آورند.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!