بررسی تاثیر سیاست های اصلاحات مالی بر توسعه بیمه درمان در کشورهای درحال توسعه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیمه درمان از الزامات حوزه سلامت محسوب می شود که در اکثر کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه مورد توجه دولت ها است. ازآنجاکه صنعت بیمه یکی از اجزای مهم سیستم مالی کشورها به حساب می آید، بررسی تاثیر سیاست های اصلاح و دگرگونی نظام مالی بر توسعه این صنعت و به خصوص گسترش بیمه درمان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

روش بررسی

این پژوهش یک تحقیق کاربردی و کمی است که با استفاده از تخمین پانل پویا به روش گشتاورهای تعمیم یافته و تخمین زن های آرلانو- باند صورت پذیرفت. در این پژوهش چگونگی تاثیرگذاری سیاست های اصلاحات مالی از جمله شاخص کل اصلاحات مالی و همچنین شاخص های فرعی کنترل نرخ بهره، خصوصی سازی، موانع ورود، آزادسازی جریان سرمایه و خط مشی بازار اوراق بهادار بر توسعه بیمه درمان برای 30 کشور منتخب درحال توسعه طی سال های 2018-2000 بررسی شد.

یافته ها: 

نتایج این پژوهش نشان داد که اصلاحات مالی می تواند منجر به توسعه بیمه درمان در کشورهای درحال توسعه شود، بااین حال نتایج تعاملی نشان داد که افزایش سطح توسعه اقتصادی در کشورها می تواند این اثر را افزایش دهد. شاخص های فرعی کاهش موانع ورود و خصوصی سازی در مدل های پایه و تعاملی اثر غالب را داشته و تاثیر مثبت و معنی دار بر توسعه بیمه درمان دارند. شاخص آزادسازی جریان سرمایه در مدل پایه معنی دار است اما تحت تاثیر توسعه اقتصادی و گستردگی بازارهای مالی معنی دار نیست، همچنین خط مشی بازار اوراق بهادار اثر معنی داری بر توسعه بیمه درمان در کشورهای درحال توسعه ندارد. شاخص کنترل نرخ بهره نیز تنها در یک سیستم مبتنی بر بازار با توسعه بیمه درمان ارتباط معنی دار دارد.

نتیجه گیری: 

به عنوان یک نتیجه گیری کلی از این مطالعه می توان بیان داشت که دخالت های زیاد دولت ها در کشورهای درحال توسعه یکی از عوامل بازدارنده در سیستم های مالی و تاثیرگذاری آن ها بر بخش بیمه است. نتایج این مطالعه نشان داد که اکثر سیاست های اصلاحات مالی به صورت مستقل یا تحت تاثیر متغیرهای شرطی، تاثیر خالص مثبتی بر توسعه بیمه درمان دارند، ازاین رو، کشورهای درحال توسعه در جهت بهبود شرایط سلامت جامعه و توسعه بیمه درمان، می توانند اجرای این سیاست ها را به عنوان راهکاری میان مدت در نظر بگیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2176857 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!