خواص ضد دیابتی هیدرولیزات های به دست آمدهاز پروتئین های سفیده تخم مرغ با استفاده از آنزیم های تثبیت شده به دنبال هضم معده ای روده ای برون تنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آبکافت پروتئینهای مواد غذایی به کمک آنزیم راهکاری موثر برای تولید پپتیدهایی با خواص زیست فعال میباشد. به علاوه، تثبیت آنزیم روشی برای بازیابی آنزیمها برای استفاده های بعدی به شمار میرود. هدف مطالعه حاضر، بررسی اثرات تثبیت بر خواص آنزیم های نوترئاز و ترمولیزین و همچنین خواص ضد دیابتی ترکیبات حاصل از هضم شبیهسازی شده هیدرولیزاتهای پروتئینهای سفیده تخم مرغ در شرایط برون تنی می باشد.

مواد و روش ها

نوترئاز و ترمولیزین بر روی نانوذرات آهن پو شش داده شده با سلولز ثبیت شدند. سپس، فعالیت آنزیم، پایداری حرارتی، قابلیت استفاده مجدد و شرایط بهینه آبکافت پروتئینهای سفیده تخم مرغ مورد بررسی قرار گرفتند. هیدرولیزاتهای پروتئینهای سفففیده تخم مرغ در شففرایط برون تنی هضففم و فعالیت مهارکنندگی ترکیبات حاصل از هضم رودهای در برابر دیپپتیدیلپپتیداز)DPP-IV(IVو آلفا-گلوکوزیداز بررسی شد.

یافته ها و نتیجه گیری

تثبیت آنزیم ها باعث افزایش پایداری حرارتی آنها گردید و ضمنا دمای بهینه برای هیدرولیز پروتئینهای سفیده تخم مرغ برای نوترئاز و ترمولیزین بهترتیب تا 4/0و 3/2درجه سلسیوس افزایش یافت. ترکیبات حاصل از هضم هیدرولیزاتهای به دست آمده از نوترئاز آزاد به طور موثری DPP-IVو آلفا گلوکوزیداز را به ترتیب تا 17/9و 29/7درصد مهار کرد. این ارقام برای هیدرولیزاتهای رها شده توسط ترمولیزین بیشتر بود (به ترتیب 37/2 و 35/1درصد.) تثبیت آنزیم موجب کاهش 4/4درصدی در فعالیت مهارکنندگی ترکیبات حاصل از هضم هیدرولیزات- های به دست آمده از نوترئاز و کاهش 28/6درصدی در فعالیت مهارکنندگی ترکیبات حاصل از هضم هیدرولیزاتهای به دست آمده از ترمولیزین بر علیه DPP-IVشد. تثبیت آنزیم باعث 9/8درصد کاهش در فعالیت نوترئاز و 12/2درصد کاهش در فعالیت ترمولیزین در مهار آلفا گلوکوزیداز توسط ترکیبات حاصل از هضم هیدرولیزاتها شد. بر اساس نتایج تحقیق حاضر، هیدرولیزاتهای پروتئینهای سفیده تخم مرغ حاصل از نوترئاز و ترمولیزین آزاد و تثبیت شده میتوانند در فرموله کردن غذاهای فراسودمند 1و غذاداروهایی 2با خواص چندگانه مورد استفاده قرار گیرند.

تعارض منافع

نویسندگان اعلام میکنند که هیچ نوع تعارض منافعی مرتبط با انتشار این مقاله ندارند

زبان:
انگلیسی
صفحات:
235 تا 249
لینک کوتاه:
magiran.com/p2177210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!