شناسایی خطاهای مرتبط با برچسب گذاری نمونه های پاتولوژی جراحی ارسال شده از بخش های مختلف بیمارستان: رویکرد ایمنی بیمار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه فرهنگ ایمنی بیمار به عنوان یک عنصر مهم در ارایه خدمات با کیفیت به بیماران در سراسر جهان شناخته شده است. مراقبت و خدمات غیرایمن ‏می تواند منجر به مرگ و میر، ناتوانی، افزایش طول مدت بستری و افزایش هزینه های درمان گردد. از این رو مطالعه حاضر با هدف شناسایی خطاهای مرتبط با برچسب‏گذاری نمونه های پاتولوژی جراحی ارسال شده از بخش های مختلف در بیمارستان های قزوین صورت گرفت.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی تحلیلی است که به صورت مقطعی در سال 1397 در اتاق عمل 5 بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات از چک لیست استاندارد استفاده گردید. سنجش روایی و پایایی چک لیست توسط اساتید و متخصصان پاتولوژیست با روش محاسبه آلفای کرونباخ0/89صورت گرفت. نتایج با استفاده از شاخص های آماری و نرم افزارSPSS  نسخه 21 و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

از 1164 نمونه بیوپسی مطالعه شده، 6425 مورد خطا شناسایی شدند. از بین خطاهای شناسایی شده عدم ثبت سن بیمار با 564 مورد (48/4 درصد)، عدم ثبت نام پدر بیمار 562 مورد (48/2 درصد) و عدم ثبت تعداد برداشت بیوپسی 558 مورد (47/9 درصد) بالاترین میزان خطا و ظرف خالی از نمونه 10 مورد (0/86 درصد)، عدم ثبت تعداد نمونه 14 مورد (1/2 درصد) و عدم استفاده از تثبیت کننده مناسب 16 مورد (1/37درصد) به ترتیب پایین ترین میزان خطاها را به خود اختصاص دادند.

نتیجه گیری

با توجه به فراوانی خطاهای برچسب گذاری در مرحله قبل از تجزیه و تحلیل در بخش پاتولوژی، استفاده از فناوری بارکد در ظرفهای نمونه، حذف فرم درخواست کاغذی انجام پاتولوژی، استفاده از تکنولوژی تراشه فرکانس رادیویی، استفاده از سیستم چک مجدد و بهبود ارتباطات در اتاق های عمل ‏می تواند میزان در جهت کاهش این خطاها موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2180666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!