فراروش بررسی کیفیت مطالعات افت تحصیلی در مجلات علوم پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نقد کیفیت پژوهش های انجام شده به منظور بهبود مطالعات آتی، از مهم ترین راهکارهای تحقق توسعه پایدار و گسترش مرزهای دانش در حیطه پزشکی است. با توجه به  اهمیت آموزش دانشجویان پزشکی و موضوع افت تحصیلی ایشان، مطالعه حاضر با هدف نقد و بازنمایی آسیب های موجود عناصر بخش روش در مقاله های منتشر شده در مجلات علوم پزشکی در حوزه افت تحصیلی انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر، فرا مطالعه ای از نوع فراروش است. جامعه آماری پژوهش، تمامی مطالعات منتشر شده در پایگاه های اطلاعاتیMagiran، SID و Noormags بود و ملاک های ورود شامل بازه زمانی انتشار بین سال های 1379تا 1394، چاپ در مجلات معتبر داخلی و پرداختن به عوامل مرتبط با افت تحصیلی دانشجویان پزشکی است. ملاک های خروج از مقاله، بازه زمانی متفاوت، پرداختن به موضوعاتی متفاوت با عوامل مرتبط با افت تحصیلی و جامعه ای غیر از دانشجویان رشته پزشکی است. مجموعا تعداد 346 مقاله یافت شد و از میان آن ها با حذف موارد مشابه و غیر مرتبط درنهایت تعداد 22 مقاله باقی ماند. به منظور تحلیل یافته ها، ابتدا فهرست وارسی در برگیرنده مولفه های بخش روش استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد پژوهش های انجام شده از نظر ملاحظات نمونه گیری، ابزار گردآوری داده ها و روش های تحقیق دارای مشکلات اساسی بوده اند و کم توجهی به آن ها می تواند مطالعات آتی را با چالش ها و مخاطرات زیادی مواجه نماید.

نتیجه گیری

به نظر می رسد توجه افراطی به محتوا و کم توجهی به ظرافت های بخش روش، زمینه ساز افت کیفیت مطالعات شده است و در نتیجه استفاده از نتایج این تحقیقات، با مشکلات بنیادی همراه شده و گاهی قابل استناد نخواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2180669 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!