بهبود استنتاج شبکه های تنظیم بیان ژن با رویکرد تجمیع داده ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عمده ترین موضوع بر سر راه آینده بیوانفورماتیک طراحی ابزارهایی جهت مشخص کردن عملکردها و تمامی محصولات ژن های یک سلول است. این امر نیاز به ادغام رشته های متفاوت بیولوژیکی و همچنین ابزارهای پیچیده ریاضی و آمار دارد.  در این تحقیق نشان داده شد که می توان با استفاده از تکنیک های داده کاوی مدل هایی برای تشخیص سبک زندگی افراد از لحاظ پرخطر یا کم خطر بودن برای ابتلاء به سرطان روده بزرگ توسعه داد.

روش

در این بررسی گذشته نگر، مجموعه داده ای شامل 84 فرد بیمار و 225 فرد سالم، شامل 25 خصیصه جمع آوری شد. این اطلاعات شامل بیمارانی است که تشخیص آن ها مربوط به سال های 1385 تا سه ماهه اول 1393 می باشد. از پرکاربردترین تکنیک ها در ادبیات انفورماتیک پزشکی شامل ماشین بردار پشتیبان، بیزین ساده، درخت تصمیم و نزدیک ترین همسایگی برای توسعه مدل ها استفاده شد.

نتایج

مدل های توسعه داده شده با کارایی قابل قبولی، قادر به تشخیص سبک زندگی افراد هستند. سنجه غیرتکنیکی توسعه داده شده به خوبی می تواند ارزش واقعی تک تک پیش بینی ها، چه درست و چه نادرست را با هزینه های واقعی مشخص کند و یک میزان واقعی از هزینه های صرفه جویی شده در نظام سلامت توسط هر مدل را نشان دهد. از میان مدل های توسعه داده شده تنها دو مدل توانست معیارهای تعیین شده جهت استفاده در دنیای واقعی را ارضا کند.

نتیجه گیری

مدل های توسعه داده شده نه تنها باید از لحاظ تکنیکی ارزیابی شوند، بلکه باید از لحاظ سنجه های مورد پذیرش برای حوزه پزشکی و همچنین قابلیت اجرا برای حل واقعی مسئله نیز بررسی گردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p2182044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!