ارتباط آماری میان یافته های بالینی و عملکردی براساس نمره معیار Lysholm در میزان موفقیت جراحی بازسازی آرتروسکوپیک ACL

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از انجام این مطالعه یافتن ارتباط آماری میان یافته های بالینی و عملکردی براساس نمره معیار Lysholm در میزان موفقیت جراحی و رضایت بیماران از بازسازی آرتروسکوپیک رباط صلیبی قدامی (ACL) بود.

روش کار

مطالعه به صورت آینده نگر و cross-sectional انجام شد. 38 بیمار (42 زانو) با رده سنی 17 تا 45 سال که طی سال 98-97 به دلیل پارگی ACL تحت جراحی آرتروسکوپی بازسازی در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز قرار گرفته بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. 6 و 12 ماه پس از جراحی، تست های کلینیکی "انتریور دراور" و "تست لاچمن" و پرسشنامه استاندارد Lysholm برای بیماران انجام و تکمیل شد و میزان همخوانی نتایج تست ها با نتایج حاصل از پرسشنامه Lysholm و در نهایت با MRI بررسی شد.

نتایج

در تشخیص پارگیACL ، 6 ماه پس از جراحی، بالاترین حساسیت مربوط به تست انتریور دراور و معیارLysholm، بالاترین اختصاصیت مربوط به تست لاچمن، بالاترین ارزش اخباری مثبت مربوط به تست لاچمن و بالاترین ارزش اخباری منفی مربوط به تست انتریور دراور و معیار Lysholm بود. 12 ماه پس از جراحی، بالاترین حساسیت مربوط به معیارLysholm، بالاترین اختصاصیت مربوط به تست لاچمن، بالاترین ارزش اخباری مثبت مربوط به تست لاچمن و بالاترین ارزش اخباری منفی مربوط به معیار Lysholm بود. در 6 ماه اول، در 16/13% از بیماران graft failure مشاهده شده بود اما درصد فراوانی بیماران قرار گرفته در دسته Fair و Poor معیار Lysholm، 95/28% بود. در 6 ماه دوم، در 14/7% از بیماران graft failure مشاهده شده بود اما درصد فراوانی بیماران قرار گرفته در دسته Fair و Poor معیار Lysholm، 05/19% بود.

نتیجه گیری

از آنجاییکه در برخی شرایط نظیر زیاد بودن قطر زانو به دلیل چاقی یا وجود تورم معاینه ممکن است محدود شود و استناد به نتایج تست های بالینی ممکن است با خطا مواجه شود، پیشنهاد می شود علاوه بر تست های مکانیکی نظیر تست لاچمن و انتریور دراور تست، از پرسشنامه های استاندارد مانند Lysholm جهت ارزیابی دقیق تر میزان موفقیت جراحی و درمان و نیز کمک به شناسایی دقیق تر آسیب های محتمل استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2187937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!