آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان علوم پزشکی جهرم نسبت به کروناویروس جدید (کوید 19)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بیماری COVID19  در انتهای سال 2019 شکل گرفت و به سرعت در حال پخش در سراسر کره زمین از جمله ایران می باشد.  عمده برنامه های ارایه شده در جلوگیری از گسترش بیماری بر اساس بهداشت فردی و رعایت رفتارهایی مانند فاصله گذاری اجتماعی می باشد. در این میان آگاهی دانشجویان علوم پزشکی در مورد بیماری و رفتاری که در برابر آن ارایه می دهند هم به دلیل الگو بودن این قشر برای مردم، مهم می باشد. در این مطالعه نیز به بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان علوم پزشکی شهرستان جهرم در برابر این بیماری پرداخته شده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی توصیفی، آگاهی، نگرش و عملکرد 241 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی  شهرستان جهرم نسبت به COVID 19  با طراحی پرسشنامه ای متشکل از حیطه های آگاهی، نگرش و عملکرد مردم و منبع دریافتی اطلاعات و میزان اعتماد (رسانه ها) در مورد ویروس کرونا، سنجیده شد. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه، پرسشنامه آنلاین توسط افراد تکمیل گردید.

یافته ها

میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان از ویروس کرونا بالاتر از حد متوسط و به ترتیب 84/73، 62/79، 09/77 درصد (از 100 درصد) بوده است. میزان اعتماد به رسانه ها پایین تر از حد متوسط (22/48%) بوده است. بین رشته تحصیلی، وضعیت تاهل، سال تحصیلی و تعداد اعضای خانوار و عملکرد دانشجویان در مورد بیماری کرونا ارتباط معنی دار وجود دارد (05/0 <p-value).

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت رفتار فردی جامعه در کنترل شیوع بیماری COVID-19، ارایه ابزاری برای سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد مردم جامعه، پرسشنامه طراحی شده در این مطالعه می تواند در تحقیقات آتی استفاده شود.  همچنین به نظر می رسد دانشجویان علوم پزشکی به عنوان افراد شرکت کننده در خط مقدم مبارزه با همه گیری کرونا، بینش و آگاهی قابل قبولی نسبت به بیماری دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
2359 تا 2369
لینک کوتاه:
magiran.com/p2191746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!